Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och olika stödformer (5 sp)
Kod: VAL23024-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.09.2023
Tajmning
01.10.2023 - 31.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Lärandemål
Studerande:
- förstår olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur de kan inverka på individens funktionsförmåga
- kan tolka olika symtom som beror på den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen
- har de praktiska färdigheter som behövs för att handleda en person med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
- behärskar olika metoder och hjälpmedel som kan användas i det praktiska arbetet
Innehåll
- Grunderna om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Bemötande och resurstänkande
- Lösningsfokus
- Stödformer
Tid och plats
Föreläsningarna äger rum på Alere november 2023-februari 2024.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Appelqvist-Schmidlechner, Kaija, Lämsä, Riikka, Tuulio-Henriksson, Annamari (2018) Oma väylä. Kelan neuropsykiatrisen kuntoutuksen soveltuvuus, hyödyt ja koettu vaikuttavuus. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 153. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/270207
Brusewitz, Cecilia, Bysell, Johan, Hjerth, Michael & Ranch, Malena (2013) Det finns alltid ett sätt – Lösningsfokus och adhd. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Cauffman, Louis (2021) Ratkaisukeskeinen coaching – Opas myönteiseen muutokseen. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti.
De Jong, Peter & Berg, Insoo Kim (2021) Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy.
Furman, Ben & Ahola, Tapani (1993) Lösningssnack – Inbjudan till terapeutiska samtal. Helsingfors: Otava.
Gillberg, Christopher, Råstam, Maria, Fernell, Elisabeth (red.) (2015) Barn- och ungdomspsykiatri. Stockholm: Natur och Kultur.
Gillberg, Christopher (2011) Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom – Normala, geniala, nördar? Lund: Studentlitteratur.
Gillberg, Christopher (2018) ESSENCE – om ADHD, autism och andra utvecklingsavvikelser. Stockholm: Natur & Kultur.
Huotari, Anitta, Niiranen-Linkama, Päivi, Siltanen, Pauliina & Tamski, Eeva-Liisa (2008) Neuropsykiatrinen valmennus. Valmentajan käsikirja. S:t Michel: Mikkelin Ammattikorkeakoulu.
Kellheim, Ann & Weide, Britt (2013) Coachande handledning – en metodbok för ledarutveckling och professionellt klientarbete. Stockholm: Liber.
Virta, Maarit & Salakari, Anita (2018) ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0. Tammi: Helsingfors.
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops, praktiska uppgifter m.m.
Kursen har obligatorisk närvaro. Vid frånvaro bör en kompensationsuppgift göras.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen har en skriftlig eller muntlig examinationsuppgift.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav