Interprofessionellt samarbete i småbarnspedagogiken (5 sp)
Kod: VAL23035-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2023 - 30.09.2023
Tajmning
01.10.2023 - 31.07.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärandemål
Studerande
- förstår betydelsen av interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken
- känner till socionomens, lärarens och barnskötarens kompetens och uppgiftsbeskrivning inom småbarnspedagogiken
- kan i det interprofessionella teamet arbeta för barnets och familjens bästa utgående från den egna kompetensen
- kan bidra till ett välfungerande och hållbart arbetssamfund
Innehåll
- interprofessionellt samarbete
- kompetensområden och arbetsbild för alla professioner inom småbarnspedagogiken
- hållbarhet inom arbetssamfundet
Tid och plats
Närstudier enligt följande:
Torsdag 16.11.2023 kl.13.30-15.45, introduktionstillfälle
Tisdag 23.1.2024 kl.9-15, uppstart tillfälle
Tisdag 13.2.2024 kl.14-16, smågruppsarbete
Tisdag 26.3.2024 kl.14-16, smågruppsarbete
Tisdag 23.4.2024 kl.14-16, smågruppsarbete
Tisdag 14.5.2024 kl.12-15, avslutande tillfälle
Plats: YA, Kungsgårdsvägen 30 i Gamla Vasa (ifall inget annat överenskoms).
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Hellberg, A. (2019). Goda relationer ger effektiva team. Förskoletidningen, 3/2019. https://www.forskoletidningen.se/3-2019/goda-relationer-ger-effektiva-team
Kahila, S, Kuutti, T, Sajaniemi, N. 2023. Students' discourses on interprofessional collaboration in the context of Finnish early childhood education. Ingår i: Learning, Culture and Social Interaction, Volume 41, August 2023, 100736. (sidorna 1-16).
https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100736
Äikäs, A, Pesonen, H, Syrjämäki, M, Aavikko, L & Viljamaa, E. 2023. Approaches to collaboration and support in early childhood education and care in Finland: professionals’ narratives. Ingår i: European Journal of Special Needs Education. 2023, VOL.38, NO. 4, sidorna 528-542.
https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2127081
Socionomen inom småbarnspedagogik: (finns länk till dessa publikationer på moodle)
Laurea julkaisut. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.
Talentia - varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuva, Talentia. 2022.
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.
Helminen, J. 2023. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuvauksissa on vain vähän vaihtelua. Ingår i Dialogi 28.4.2023.
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursen.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, arbete i interprofessionella grupper, arbete med case, självstudier.
Kursen förverkligas inom projektet "Olika tillsammans - Studerande inom småbarnspedagogik utvecklar interprofessionell samsyn".
https://pro.yrkesakademin.fi/index.php/component/zoo/item/olika-tillsammans-studerande-inom-smabarnspedagogik-utvecklar-interprofessionellsamsyn-2?Itemid=112
Som gruphandledare fungerar Susanne Davidsson, YH Novia, Linda Eriksson, ÅA, Jenny Haglund(Carina Kekäle), YA. Teknisk handledning för produktion av film eller podd fås via YA.
Kursdeltagarna från alla utbildningar (se mer under Tilläggsuppgifter) kommer att ha en gemensam teamskanal via YA, där all information om kursen samlas och där man lämnar in de examinationer som man gör tillsammans i de interprofessionella grupperna.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationerna inlämnas i kursens teamskanal (gemensam för alla utbildningar) enligt den tidtabell och instruktioner som anges under kursen.
Den individuella inlärningsdagboken inlämnas på kursens moodlesida senast en vecka efter att kursens sista närstudiedag.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier & eventuella studiebesök 20 h
Grupparbete, självstudier och inlärningsuppgifter 115 h
Totalt 135h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
1. Deltagande i närstudier och utförda inlärningsuppgifter 3 sp
Bedöms som godkända/underkända:
- givna instruktioner följs och att man deltagit i närstudierna
- utförda och godkända inlärningsuppgifter
- professionellt förhållningssätt
2. Individuell inlärningsdagbok 2 sp
- förmåga att sammanfatta det egna lärandet i relation till kursens lärandemål
- förmåga att reflektera kring betydelsen av interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken
- professionellt förhållningssätt
Bedöms som godkänd/underkänd
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är avsedd för studerande vid Utbildning till socionom i Vasa som ska ha tilläggsbehörigheten socionom inom småbarnspedagogik.
I kursen deltar studerande från ÅA/utbildningslinjen för lärare inom småbarnspedagogik och från YA/Närvårdare. Maximalt 8 deltagare (enligt anmälningsordning) kan få plats på kursen. Observera att deltagande i kursen förutsätter genomförande av SOV22PR03 Praktik: Fördjupad metodkunskap inom det sociala området 15 sp under våren 2024.
Kursansvarig lärare: Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Deltagande i närstudier och utförda inlärningsuppgifter 3 sp
I kursen ingår sex gruppträffar. Inlärningsuppgifter görs både under närstudieträffarna och som mellanuppgifter mellan träffarna i grupp. Uppgifterna presenteras och handleds närmare under kursen. Som slutexamination gör grupperna en gemensam kort film eller podd. Mer information och handledning fås under kursens närstudietillfällen.
2. Individuell inlärningsdagbok 2 sp
Under kursen skriver du en individuell inlärningsdagbok där du ska lyfta fram och synliggöra ditt eget lärande i relation till kursens lärandemål och det du varit med om under närtillfällena. Förankra också dina reflektioner i den lästa obligatoriska litteraturen. Avsluta med en egen vision om hur det interprofessionella samarbetet inom småbarnspedagogiken skulle fungera bäst. Du får gärna också använda dig av bilder eller figurer i din inlärningsdagbok.
Examinator: Sussy Davidsson