Personlig professionell utveckling för socionomer (5 sp)
Kod: VAL24020-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.03.2024 - 26.04.2024
Tajmning
29.04.2024 - 31.07.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Lärandemål
Studerande:
- har en solid självkännedom och medvetenhet om den egna utvecklingspotentialen samt kan identifiera sina individuella behov av egen professionell utveckling
- stärker sin yrkesroll och främjar en hållbar yrkesidentitet genom kritisk självreflektion och etisk medvetenhet utifrån egna livserfarenheter, attityder och värderingar
- har kunskap om och förståelse för mellanmänskliga processer och vilken betydelse det egna agerandet har med människor i utsatta livssituationer
- utvecklar relationskompetens och inser betydelsen av professionell kommunikation och ett empatiskt förhållningssätt samt dess inverkan på den egna psykiska hälsan
Innehåll
- Självkännedom och yrkesidentitet
- Värderingar och människosyn
- Relationsbaserat socialt arbete
- Empati och empatitrötthet
- Kommunikation och samspel
Tid och plats
Närmare information på Peppi och på kursens Moodle-sida.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Närmare information på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
- Föreläsningar
- Värderings- och reflektionsövningar
- Samtalsövningar och rollspel
- Gäst från arbetslivet
- Självständigt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs i samarbete med gäst från arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närmare information på kursens Moodle-sida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete. Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Frånvaro kompenseras.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Bedömningsskala: GK/UK
För att bli godkänd bör följande kriterier uppnås:
- Studerande påvisar en god självkännedom och medvetenhet om sin personliga professionella utveckling.
- Studerande har förståelse för sin blivande yrkesidentitet, visar etisk medvetenhet och kan kritiskt reflektera, motivera och analysera utifrån sina livserfarenheter, attityder och värderingar.
- Studerande har god kunskap om betydelsen av mellanmänskliga processer och förståelse för professionell kommunikation.
- Studerande har utvecklat sin relationskompetens och insett betydelsen av det egna agerandet och ett empatiskt förhållningssätt ur ett hållbarhetsperspektiv.
- Studerande har genomfört individuella uppgifter och övningar i grupp enligt instruktion samt visat engagemang, delaktighet och öppenhet under närstudierna.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Frånvaro kompenseras.
- Förhandsuppgifter och aktivt deltagande under närstudietillfällen.
- Portfolio med fokus på självreflektion.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav