Hoppa till innehåll

Vuxenpedagogik (3 sp)

Kod: VPV10RP02-3010

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 01.10.2023

Tajmning

02.10.2023 - 26.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Pia Höglund-Ingo

Grupper

  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-förstår betydelsen av vuxenpedagogik som vetenskap och som en praktisk verksamhet
-kan identifiera särdragen i den vuxnes lärande samt har beredskap att stöda vuxna i deras lärande och utveckling
-har beredskap att iscensätta vuxnas lärande genom egen planering
-har en positiv syn på sin egen tillväxt, lärande och utveckling

Innehåll

Vuxenpedagogiken som vetenskap
Vuxnas lärande och utveckling

Tid och plats

Kursen genomförs under tiden 2.10-26.11

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Återfinns på Moodle vid kursstarten

Undervisningsmetoder

Kursen genomförs genom ett första introducerande tillfälle, som kräver obligatorisk närvaro och fortsätter m.hj.av självinstruerande material på Moodle. Till kursen hör också tre handledningstillfällen där grupperna kan söka stöd och handledning och en diskussionspartner genom den kursansvarige. Handledningstillfällena är schemalagda och sker i mindre grupprum

Praktik- och arbetslivssamarbete

Examinationen kan göras i samarbete med arbetslivspartner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av självstudiearbete (planeringsuppgift+ essä ) senast 26.11.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen genomförs enligt studerandes egen tidtabell och studietakt under 2.10-26.11. Försenad inlämning av arbetet sänker vitsordet med ett steg.
Icke godkänt arbete kan kompletteras

Studerandes tidsanvändning och belastning

4 timmar introduktion till kursen och examinationen
80 timmar eget arbete

Periodisering av innehållet

Förverklingsdelar i kursen:
1. Deltagande i introducerande föreläsning och 1 handledningstillfälle - 0,5 sp
2. Vuxnas lärande, utveckling och livssituation - essä - 0,5 sp
3. Planering av fortbildningstillfälle för vuxna - planeringsuppgift - 2 sp

Essä och planeringsuppgift lämnas in i samma dokument och vid samma tillfälle. Närmare instruktioner på Moodle

Tilläggsuppgifter för studerande

Materialet finns på Moodle först vid kursstarten
Kursen har reviderats på basen av tidigare studerandeutvärderingar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänd närvaro vid introducerande tillfälle, godkänd aktiv närvaro vid handledningstillfälle
Godkänd essä om vuxnas lärande
Godkänd planeringsuppgift

Underkänd (0)

Studerande har inte i sin planeringsuppgift beaktat instruktioner och uppvisar inte en grundläggande förståelse för vuxnas lärande som fenomen. Planeringsuppgift och essä är knapphändig, mager och ytterst fragmentarisk

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig men ändå grundläggande förståelse för vuxnas lärande som fenomen och uppvisar förmåga att utföra en strukturerad planering om än i begränsad omfattning

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande visar en klar förståelse för centrala begrepp, definitioner och utgångspunkter inom området för vuxnas lärande och kan göra egna relevanta paralleller, reflektioner och kan motivera sina val i planeringsuppgiften. Studerande uppvisar en klar förståelse för vuxnas lärande som fenomen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar en fördjupad och klar förståelse för vuxnas lärande och visar mogenhet och har ett kreativt grepp i genomförandet av planeringsuppgiften. Studerande kan aktivt motivera och reflektera kritiskt kring sina ståndpunkter inom ramen för ämnet

Förkunskapskrav

Mänskligt lärande, utveckling och tillväxt