Vuxenpedagogik (3 sp)
Kod: VPV10RP02-3010
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.10.2023
Tajmning
02.10.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-förstår betydelsen av vuxenpedagogik som vetenskap och som en praktisk verksamhet
-kan identifiera särdragen i den vuxnes lärande samt har beredskap att stöda vuxna i deras lärande och utveckling
-har beredskap att iscensätta vuxnas lärande genom egen planering
-har en positiv syn på sin egen tillväxt, lärande och utveckling
Innehåll
Vuxenpedagogiken som vetenskap
Vuxnas lärande och utveckling
Tid och plats
Kursen genomförs under tiden 2.10-26.11
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Återfinns på Moodle vid kursstarten
Undervisningsmetoder
Kursen genomförs genom ett första introducerande tillfälle, som kräver obligatorisk närvaro och fortsätter m.hj.av självinstruerande material på Moodle. Till kursen hör också tre handledningstillfällen där grupperna kan söka stöd och handledning och en diskussionspartner genom den kursansvarige. Handledningstillfällena är schemalagda och sker i mindre grupprum
Praktik- och arbetslivssamarbete
Examinationen kan göras i samarbete med arbetslivspartner
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av självstudiearbete (planeringsuppgift+ essä ) senast 26.11.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen genomförs enligt studerandes egen tidtabell och studietakt under 2.10-26.11. Försenad inlämning av arbetet sänker vitsordet med ett steg.
Icke godkänt arbete kan kompletteras
Studerandes tidsanvändning och belastning
4 timmar introduktion till kursen och examinationen
80 timmar eget arbete
Periodisering av innehållet
Förverklingsdelar i kursen:
1. Deltagande i introducerande föreläsning och 1 handledningstillfälle - 0,5 sp
2. Vuxnas lärande, utveckling och livssituation - essä - 0,5 sp
3. Planering av fortbildningstillfälle för vuxna - planeringsuppgift - 2 sp
Essä och planeringsuppgift lämnas in i samma dokument och vid samma tillfälle. Närmare instruktioner på Moodle
Tilläggsuppgifter för studerande
Materialet finns på Moodle först vid kursstarten
Kursen har reviderats på basen av tidigare studerandeutvärderingar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd närvaro vid introducerande tillfälle, godkänd aktiv närvaro vid handledningstillfälle
Godkänd essä om vuxnas lärande
Godkänd planeringsuppgift
Underkänd (0)
Studerande har inte i sin planeringsuppgift beaktat instruktioner och uppvisar inte en grundläggande förståelse för vuxnas lärande som fenomen. Planeringsuppgift och essä är knapphändig, mager och ytterst fragmentarisk
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig men ändå grundläggande förståelse för vuxnas lärande som fenomen och uppvisar förmåga att utföra en strukturerad planering om än i begränsad omfattning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande visar en klar förståelse för centrala begrepp, definitioner och utgångspunkter inom området för vuxnas lärande och kan göra egna relevanta paralleller, reflektioner och kan motivera sina val i planeringsuppgiften. Studerande uppvisar en klar förståelse för vuxnas lärande som fenomen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar en fördjupad och klar förståelse för vuxnas lärande och visar mogenhet och har ett kreativt grepp i genomförandet av planeringsuppgiften. Studerande kan aktivt motivera och reflektera kritiskt kring sina ståndpunkter inom ramen för ämnet
Förkunskapskrav
Mänskligt lärande, utveckling och tillväxt