•   Mental Illness, Mental Health and Crisis Work SO20SOS3-3003 03.10.2022-13.11.2022  5 credits  (USO21D-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - has knowledge of mental health, ill- health and traumatic crises
    - is able to encounter, guide and support clients and relatives in crisis or with mental illness
    - is familiar with methods and working approaches within mental health care and crisis work
    Prerequisites
    No preliminary requirements
    Content of the study unit
    - Promotion of mental wellbeing
    - Prevention of mental illness
    - The most common mental disorders
    - Reactions in acute crises
    - Encountering people with mental illness
    - Psychosocial work and approaches
    - Medicines in mental health care
    - Mental health care legislation, regulatory documents and service systems
    - The organisation of the crisis work, forms of support during the various stages of the crisis
    Assessment criteria
    Failed (0)
    1.1 Individuell instuderingsuppgift (uk/gk)
    1.2 Grupparbete med seminarier:
    Uppnår inte kriterierna för vitsord 1/ Powerpoint presentationen är inte inlämnad enligt given tidtabell
    2.2 Obligatorisk närvaro (gk/uk)
    - studerande har inte aktivt deltagit i de obligatoriska delarna eller gjort angivna kompensationsuppgifter
    2.2 individuell inlärningsportfolio:
    - Uppgiften fyller inte kriterierna för vitsord 1. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Daniela Sundell

    Learning material

    Litteraturtips:
    - Cullberg, J. (2006) Kris och utveckling. Natur och kultur (finns även äldre upplagor)
    - Dyregrov, A. (2002) Katastropfpsykologi. Studentlittteratur
    - Dyregrov, A. (2010) Barn och Trauma. Studentlitteratur
    - Hammarlund, C-O. (2012) Bearbetande samtal. Krisstöd, avlastningssamtal, stress- och konflikthantering. Andra reviderade uppl. Natur och Kultur
    - Hedrenius, S. & Johansson, S. (2013) Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser: att stärka människors motståndskraft
    - Kuhanen C. m.fl. 2017. Mielenterveys hoitotyö.
    - Lehti, J. 2017. Masennus mahdollisuutena. Matkaopas muutokseen. Kirjapaja.
    - Psykosociala föreningen sympati (2017) Hitta Knuten-fragment och livsberättelser
    - Skärsäter I. (red). 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa. (även äldre upplagor)
    - Worden, J.W. (2006) Sorgerådgivning och sorgeterapi: en bok för alla som möter och vill hjälpa sörjande

    - Handbok för beredskapsplanering inom socialväsendet. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2008:13 (finns på nätet)
    - Psykosocialt stöd och tjänster vid traumatiska situationer. Handbok för kommuner och samkommuner. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2009:23 (finns på nätet)
    - Handbok i säkerhetsplanering för verksamheter inom social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2005:14, Helsingfors 2005 (finns på nätet)

    FinFami – järjestö mielenterveysomaisten asialla. https://finfami.fi/
    Mielenterveyden keskusliitto. http://mtkl.fi/
    STM/Mentalvårdstjänster. http://stm.fi/sv/mentalvardstjanster
    Suomen Mielenterveysseura. https://www.mielenterveysseura.fi/fi
    THL/Psykisk hälsa. https://www.thl.fi/fi/web/psykisk-halsa
    Psykosociala förbundet https://www.fspc.fi/
    Medibas;via länken https://login.ezproxy.novia.fi/login (Novias bibliotek). Kliniska kapitel - psykiatri (missbrukarvården borträknat).
    Psykologiguiden https://psykologiguiden.se/
    Psykporten https://www.mielenterveystalo.fi/sv

    Obligatorisk tentlitteratur publiceras senast vid kursstart på Moodle (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, grupparbeten, instuderingsuppgifter, erfarenhetstalare, (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    1. Individuell instuderingsuppgift (uk- gk) + grupparbete med seminarier (psykisk ohälsa och mentalvård) 2 sp (gruppvis bedömning uk.-gk) Examinator: Minna Syrjäläinen- Lindberg
    - Professionellt och etiskt förhållningssätt
    - Teoretisk sakkunskap och tillämpning av den i det egna caset
    - Aktivitet och eget ansvar i grupparbet och vid seminariet
    2. Obligatorisk närvaro och smågruppsarbete/verkstadsarbete om främjande av psykisk hälsa) 1 sp (bedömning UK/GK) Examinator: Daniela Sundell
    - Professionellt och etiskt förhållningssätt
    - Aktivt deltagande
    3. Individuell inlärningsdagbok bedömning 1-5 (2 sp) Examinator: Daniela Sundell
    - professionellt förhållningssätt
    - förmåga att följa givna instruktioner
    - förmåga att knyta an teori och praktik
    - förmåga till reflektion

    Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    03.10.2022 - 13.11.2022

    Enrollment date range

    15.06.2022 - 03.10.2022

    Group(s)
    • USO21D-Å
    • ÖH21USOLED-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Minna Syrjäläinen-Lindberg, Daniela Sundell, Åbo Socionom

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Campus

    Åbo, Henriksgatan 7

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    1. Individuell instuderingsuppgift (uk-gk) + grupparbete med seminarier (psykisk ohälsa och mentalvård) 2 sp (gruppvis bedömning 0-5) Examinator: Minna Syrjäläinen-Lindberg och Daniela Sundell
    2. Obligatorisk närvaro och smågruppsarbete/verkstadsarbete om (främjande av psykisk hälsa) 1 sp (bedömning UK/GK) Examinator: Daniela Sundell
    3. Individuell inlärningsdagbok bedömning (2 sp) (bedömning 0-5) Examinator: Daniela Sundell (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Föreläsare från arbetslivet deltar (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    1. Individuell instuderingsuppgift inlämnas 20.10.2022 (behöver vara godkänd för att få fortsätta med gruppuppgiften) + grupparbete (26-27.10.2022) med seminarier 28.10.2022, (2 sp)
    2. Obligatorisk närvaro, smågruppsarbete inför och verkstadsarbete 8.11.2022 (1 sp)
    3. Individuell inlärningsportfolio inlämnas senast 13.11.2022 (2 sp) (bedömning 0-5) Examinator: Daniela Sundell (not translated)

    Timing and attendance

    27.9-13.11.2022 Åbo (not translated)

    Student's schedule and workload

    Närstudier: 35 h
    Grupparbete: 20 h
    Självstudier: 80 h (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    1.1 Individuell instuderingsuppgift (uk/gk)
    1.2 Grupparbete med seminarier:
    Uppnår inte kriterierna för vitsord 1/ Powerpoint presentationen är inte inlämnad enligt given tidtabell
    2.2 Obligatorisk närvaro (gk/uk)
    - studerande har inte aktivt deltagit i de obligatoriska delarna eller gjort angivna kompensationsuppgifter
    2.2 individuell inlärningsportfolio:
    - Uppgiften fyller inte kriterierna för vitsord 1. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    1 Grupparbete med seminarier
    - svarar ytligt på uppgiftens frågeställningar
    - Powerpoint presentaionen är nöjaktigt sammanställd
    - presentaionen baserar sig på få källor
    - alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
    - gruppen kan svara på ställda frågor
    - professionellt förhållningssätt

    2 Individuell inlärningsportfolio
    - de givna ämnena behandlas vagt och smalt
    - Källorna refereras, utan analys och motiveringar
    - Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
    - Den tekniska utformningen är nöjaktig (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    1. Grupparbete med seminarier
    - svarar relevant på uppgiftens frågeställningar
    - Powerpoint presentationen är välsammanställd
    - presentationen baserar sig på mångsidiga källor
    - alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
    - gruppen kan svara på ställda frågor och reflekterar kring temat
    - professionellt förhållningssätt

    2. Individuell inlärningsportfolio
    - De givna ämnena behandlas
    - Källorna tillämpas
    - Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
    - Den tekniska utformningen är god (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    1. Grupparbete med seminarier
    - svarar uttömande på uppgiftens frågeställningar
    - Powerpoint presentationen är välsammanställd och kreativ
    - presentationen baserar sig på mångsidiga och aktuella källor
    - alla gruppens deltagare bidrar till det gemensamma arbetet och gruppens framförande
    - gruppen kan svara korrekt på ställda frågor och reflekterar kring temat
    - professionellt förhållningssätt

    2. Individuell inlärningsportfolio
    - Ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
    - Källorna analyseras och tillämpas
    - Reflektionen är analytisk
    - Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
    - berömlig teknisk utformning (not translated)