•   Development and Learning SO22SOP2-3001 06.02.2023-23.04.2023  5 credits  (USO22D-Å) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - has an understanding of human development and learning throughout life.
    - can promote learning among different target groups in different environments.
    - adopts the basics in educational planning.
    - develops a lifelong and broad perspective on learning.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - human development
    - life-cycle perspective
    - perspectives on learning
    - pedagogical activities: planning, implementation, evaluation and documentation
    - pedagogical environments
    - positive view on human resources and learning opportunities
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Pia Höglund-Ingo

    Learning material

    Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi (3:e rev.utg.) Natur och Kultur
    s. 35-75 ELLER (!!)
    Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur, s. 39-85
    Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
    s. 130-171
    Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
    s. 29-53 samt s. 89-107 (not translated)

    Learning methods

    Kursen på 5 sp förverkligas som pararbete på egen hand och tid och enligt egen tidtabell och kan inlämnas så länge som kursen står öppen.
    Kursen inleds 6.2 med ett två timmars Teamsmöte där Kursansvarige informerar kring ämnet och kursen och därefter kan pararbetet påbörjas och moodle öppnas. På moodle finns material och alla behövliga instruktioner för genomförandet av paruppgiften

    Beräknad arbetsbelastning 5x27-2=133 timmar eget arbete (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Kursen bedöms enligt skalan 1-5.
    En uppgift bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    06.02.2023 - 23.04.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 05.02.2023

    Group(s)
    • USO22D-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Pia Höglund-Ingo

    Additional information

    Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar

    Studerande får utvärderande kommentar i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Practical training and working life co-operation

    - (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Kursen avläggs enligt studerandes egen tidtabell och kan avläggas så länge som kursen är öppen och pågår. Försenad inlämning sänker ett vitsord (not translated)

    Timing and attendance

    se ovan (not translated)

    Internationa connections

    - (not translated)

    Student's schedule and workload

    Föreläsning 2 timmar (6.2 kl. 10-12) (not translated)

    Content scheduling

    Kursen förverkligas av den studerande som pararbete och enligt egen tidtabell (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
    Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå. (not translated)