•   Early Childhood Education and Methods SOV16AL02-3005 01.09.2022-31.12.2022  10 credits  (USO20F-V, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The goals of this course are that the students:
    - have profound information about the preschool-methods used in day care, and are able to apply a systematically didactic thinking with focus on the child.
    - have extensive knowledge about the objectives and methods of child welfare.
    - have the preparedness to support families in demanding life situations and co-operate with authorities and networks in preventive and family-centered sociopedagogical work.
    - are familiar with work methods that promote the interaction between child and fosterer.
    Prerequisites
    Early childhood education
    Pedagogy
    Social work
    Content of the study unit
    Aims, contents and methods of early childhood education
    Assessment criteria
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject
    Assessment criteria – good (3-4)
    The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
    The student can reflect and motivate from his/her point of view
    Assessment criteria – excellent (5)
    The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

    Name of lecturer(s)

    Susanne Davidsson

    Learning material

    Obligatorisk litteratur till examination 1. Förhandsuppgift (individuell) 2 sp:
    Direktänkar till materialet finns på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.

    Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
    Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.
    Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
    Olsson & Olsson 2021. Barn med utmanande beteende - tidiga insatser i förskola och skola (valda kapitel)
    Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.
    Sandberg 2021. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd (valda kapitel)
    Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.

    Obligatorisk litteratur för examination 2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp:
    Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.

    Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
    Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens landskapsförbund.
    Marklund, L. 2020. Swedish pre-school teacher's experiences from pedagogical use of digital play. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research; Vol 9(1). Sidorna 171-193.
    Mertala, P. 2020. Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volume 9, Issue 1, 2020, 6–31.
    Neitola, M, Aerila, J-A, Kauppinen, M. (Toim.). 2020. Rinnalla. Taide, kerronta ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa. Painotalo Grano Oy. (e-bok). Ur verket läses kapitlen OSA I Sosiaalisemotionaalinen oppiminen ja taidelähtöisyys oppimisessa och OSA II Rinnalla-menetelmät. Länk till e-boken: https://sites.utu.fi/rinnalla/wp-content/uploads/sites/56/2021/01/rinnalla_e-kirja.pdf
    Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
    Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns
    sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
    Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.

    Referenslitteratur och tips på material för examination 3 Workshop och rapport (i par) 2 sp.
    Se Moodle.

    4. Obligatorisk litteratur för examination Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp:
    Direktänkar till materialet finns på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
    Almqvist m.fl. (2019). Barn, unga och trauma. Kapitel 1 och kapitel 2.
    Föra barnen på tal. (2019). Loggbok för småbarnspedagogiken
    Hellberg Björklund (2021). Föräldrasamverkan i förskolan. kapitel 9 när samverkan är svårare.
    Röst Riben, A., & Nordenhed, C. (2021). Kris och potentiellt trauma - förstå och stötta utsatta barn i förskolan
    Referenslitteratur och tips på material finns på Moodle. (not translated)

    Learning methods

    Undervisning (se mer info på kursens moodlesida), workshops, seminarier, självstudier, gästföreläsare.
    Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
    Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i handledningsforumet. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    1. Förhandsuppgift-individuella inlärningsuppgifter 2 sp
    - förmåga att identifiera barn med särskilda behov
    - innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
    - förmåga att sammanfatta teori
    - professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
    Bedömning enligt skala 0-5.
    Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

    2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp
    - innehållsmässig sakkunskap
    - förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
    - portfolions struktur och läsbarhet samt kreativitet i hur den är utformad och uppbyggd
    - förmåga till självutvärdering och analys
    Bedömning enligt skala 0-5.
    Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

    3. Workshop och rapport (i par) 2 sp
    - innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
    - förmåga att sammanfatta teori
    - förmåga att planera och handleda en work-shop
    - förmåga att motivera, inspirera och handleda seminariedeltagarna
    Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd

    4. Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp
    - Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
    - Materialets struktur och visuella upplägg
    - Förmåga till utvecklingsinriktat och innovativt arbete, samt kreativitet inom det småbarnspedagogiska området
    Bedömning enligt skala 0-5.
    Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Enrollment date range

    16.06.2022 - 28.09.2022

    Group(s)
    • USO20F-V
    • USO20D-V
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Susanne Davidsson, Lena Storbacka-Järvinen, Vasa Socionom

    Additional information

    Kursansvariga: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi och Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Campus

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Assessment scale

    H-5

    Practical training and working life co-operation

    Föreläsare från arbetslivet. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    1. Förhandsuppgift-individuella inlärningsuppgifter 2 sp
    Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Uppgifterna inlämnas i moodle senast den 29.9.2022. Sammanfattad feedback sätts in på kursens moodlesida.
    Examinator: Sussy Davidsson

    2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp
    Studeranden utgår från kursens kompetenser och bygger under kursen upp en portfolio kring följande temaområden:
    Barns språkliga medvetenhet, barnlitteratur och språkstödjande aktiviteter
    Små barns matematiska lärande och didaktik
    Surfplattan som pedagogiskt verktyg och arbete med appar inom småbarnspedagogiken
    Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Inlämnas i moodle senast 4.11.2022. Kort individuell feedback sätts in på moodle,
    Examinator: Sussy Davidsson och Lena Storbacka-Järvinen

    3. Workshop och rapport (i par) 2 sp
    Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Rapporten inlämnas i moodle i utsatt forum den 10.11.2022. Studerande läser alla parrapporter innan man kommer till workshopen och kommenterar utgående från kursens bedömningskriterier indivduellt alla rapporter i forumet senast den 16.11.2022. Workshopen hålls den 17.11.2022. Sammanfattad feedback ges muntligt av examinator som avslutning på tillfället den 17.11.2022.
    Examinator: Lena Storbacka-Järvinen.

    4. Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp
    Gruppen gör en muntlig powerpointpresentation med sammanfattad teori till ett givet tema och utvecklar ett praktiskt material riktat till småbarnspedagogiken. Anvisningar och mer info sätts in på kursens moodlesida. Den muntliga powerpoint presentationen av den teoretiska bakgrunden och det utvecklade materialet inlämnas i moodle senast den 7.12. 2022. Vidare anvisningar om hur kursdeltagarna ska förbereda sig inför seminariet finns på moodle. Seminariet hålls den 15.12.2022. Sammanfattad feedback ges muntligt av examinator under seminariet.
    Examinator: Lena Storbacka-Järvinen (not translated)

    Timing and attendance

    Kursens närstudietillfällen är:
    29.9 Susanne Davidsson
    27.10 Gästföreläsare Alexandra Båsk
    17.11 Lena Storbacka-Järvinen
    15.12 Lena Storbacka-Järvinen
    Kursens moodlesida öppnas den 16.8. Observera examination 1 är en förhandsuppgift som ska lämnas in innan första närstudietillfället. (not translated)

    Student's schedule and workload

    1. Förhandsuppgift-individuella inlärningsuppgifter 2 sp 54 h
    2. Elektronisk inlärningsportfolio (individuell) 3 sp 81 h
    3. Workshop och rapport (i par) 2 sp 54 h
    4. Projektarbete (i grupp) och seminarium 3 sp 81 h (not translated)