•   Organization of Social and Health Care and Knowledge of the Social Field SOV22SVS04-3001 05.09.2022-30.11.2022  5 credits  (USO22D-V) +-
    Competence objectives of the study unit
    The Student:
    -know the structure, governance, monitoring and visions of social and health care
    - has an insight into central legislation and the decision-making process in public administration and social care
    - can identify central authorities and levels of government and their responsibilities in social and health care
    - can account for the basics of client security
    - have basic skills in interprofessional work
    - know the qualifications and professional skills needed in the exercise of social work.
    Prerequisites
    No previous knowledge
    Content of the study unit
    -the basic features of social and health care management structures and service systems
    - the legal principles of public administration
    -the basics of social law
    - client security basics
    - inter professional work
    - central and current change work in social and health care
    -the areas of work for the Bachelor of Social Services
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject
    Assessment criteria – good (3-4)
    The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
    The student can reflect and motivate from his/her point of view
    Assessment criteria – excellent (5)
    The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

    Name of lecturer(s)

    Lina Nybjörk

    Learning material

    Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vespä, P. (2020). Ammattina sosionimi. Helsingfors: Sanoma Pro Oy.
    Social- och hälsovårdsministeriet. (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. Helsingfors.
    https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392
    Finlex: Förvaltningslagen och Socialvårdslagen.

    Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, studiebesök, grupparbeten, seminariedag. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    05.09.2022 - 30.11.2022

    Enrollment date range

    15.06.2022 - 08.09.2022

    Group(s)
    • USO22D-V
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Nadja Suomela, Lina Nybjörk

    Additional information

    Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Campus

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Alternativ 2 (rekommenderas främst för studerande som redan har erfarenhet av högskolestudier)
    Obligatorisk närvaro vid första närstudietillfället 9.9 och eget arbete istället för föreläsningarna enligt anvisningar i Moodle 1 sp
    Självständiga studiebesök/intervju-uppgifter och rapportering enligt anvisningar i Moodle 1 sp
    Examinationsuppgifter och deltagande i seminarium 24.11. 3 sp (frånvaro kompenseras) (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Skriftliga examinationsuppgifter samt en muntlig presentation.

    24.11 - seminariedag där kursuppgift presenteras muntligt av kursens deltagare. Kursuppgiften utförs i mindre grupper.
    30.11 - inlämningsdatum för de skriftliga examinationsuppgifterna (både grupp- och individuella uppgifter)

    Examinationsuppgifterna baserar sig på föreläsningarna och litteraturen.

    Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle. (not translated)

    Timing and attendance

    Föreläsningstillfällen på Campus Alere:

    9.9 - föreläsning (Nadja Suomela)
    16.9 - föreläsning (Nadja Suomela)
    19.9 - föreläsning (Lina Nybjörk)

    5.10 - föreläsning för grupp A (Lina Nybjörk) ELLER
    6.10 - föreläsning för grupp B (Lina Nybjörk)
    10.10 - studiebesök (Lina Nybjörk)
    12.10 Gästföreläsning av Anne Salovaara-Kero (även online) styrelseordförande, Österbottens välfärdsområde
    14.10 - studiebesök (Lina Nybjörk)
    25.10 - föreläsning (Nadja Suomela)
    8.11 - Pop up-konsultation via Teams (Lina Nybjörk) (icke obligatorisk)
    24.11 - seminariedag (Lina Nybjörk)

    Studiebesöksdagarna och seminariedagen är obligatoriska och frånvaro från dem bör kompenseras.
    Det första föreläsningstillfället är ALLTID obligatoriskt. Föreläsningsdagarna har obligatorisk närvaro vid 5 av 6 tillfällen. Om man har mer frånvaro än så, bör den kompenseras med kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna för föreläsningsdagarna finns i Moodle. (not translated)

    Student's schedule and workload

    5 sp = 135h
    En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, studiebesök, gruppuppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.

    Närstudietillfällena utgör 35h. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. (not translated)