•   Development of Health Care Practice UHV15HV14-3005 01.01.2023-12.06.2023  5 credits  (UHV19D-Å) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student has an innovative approach to the development of health care practice from a social and working life perspective (e.g. within projects)
    The student maintains and applies evidence-based knowledge to practice
    The student is able to recognize his/her own development needs and is able to reinforce the practical skills as an expert within the field of public health nursing
    Prerequisites
    It is recommended that students participate in courses during semesters 1, 2, 3, 4, 5, 6 and 7 and have completed at least 180 credits.
    Content of the study unit
    The project work
    Opposition at the seminar
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande har inte förmågan att utnyttjasin tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
    Studerande kan inte utveckla sin idé och presentera den muntligt och skriftligt.
    Studerande har svårigheter att utveckla det hälsofrömjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
    Studerande visar ej kreativitet och innovation och grundar inte sin idé på evidens inom området.
    Rapporten är inte inlämnad i tid, Rapporten följer inte Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Christine Alm

    Learning material

    Rekommendation:
    - litteratur i vetenskapligt skrivande
    - litteratur i projektarbete
    - facktidskrifter, forskning inom det valda området, aktuella händelser i samhället via media
    - litteratur från tidigare kurser och kommande kurser inom hälsovårdarutbildningen, se utförandeplaner/förverkliganden från tidigare kursser (not translated)

    Learning methods

    Introduktion av utvecklingsarbete 5.1.2023
    Studerande skriver utvecklingsarbete individuellt eller i par
    Studerande lämnar in plan för utvecklingsarbete v:3
    Grupphandledning x 1, individuell handledning x 3 per arbete
    Ev, praktiskt förverkligande av utvecklingsarbetet (förverkligandet kan variera beroende på projektets art).
    Skriftlig produkt.
    Inlämning av arbetet 31.5.2023
    Seminarium 5.6.2023 där utvecklingsarbetet presenteras och diskuteras i samarbete med samarbetspartners, handledare och hälsovårdarstuderande (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Praktiskt förverkligande gk/uk, (om möjligt)
    Skriftlig produkt bedöms med vitsordet 5-uk
    Studerande har förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, gott eller nöjaktig sätt.
    Studerande har på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt utvecklat sin utvecklingsidé och presenterar den muntligt och skriftligt.
    Studerande kan utveckla det hälsofrämjande arbetet på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
    Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
    Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text ( vid individuellt arbete) exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
    Obligatoriskt aktivt deltagande vid seminariet den 29.5 + en seminarierapport A4 lång.
    Vitsordet är en sammanställning av rapport+presentation+ praktiskt förverkligande+seminarierapport (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 12.06.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 04.01.2023

    Group(s)
    • UHV19D-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Christine Alm, Pia Liljeroth

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Public Health Nursing

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Inlämning av det skriftliga arbetet 31.5.2023
    Seminarium 5.6.2023 (not translated)

    Timing and attendance

    Åbo, våren 2023 (not translated)

    Student's schedule and workload

    Självstudier + handledning 137 h
    Seminarium 8h (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande har inte förmågan att utnyttjasin tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
    Studerande kan inte utveckla sin idé och presentera den muntligt och skriftligt.
    Studerande har svårigheter att utveckla det hälsofrömjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
    Studerande visar ej kreativitet och innovation och grundar inte sin idé på evidens inom området.
    Rapporten är inte inlämnad i tid, Rapporten följer inte Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Studerande har en svag förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
    Studerande kan svagt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
    Studerande kan på ett nöjaktigt sätt utveckla det hälsofrämjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
    Studerande har en svag förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
    Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande har förmåga till att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på en god nivå.
    Studerande kan väl utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
    Studerande kan med stöd av utveckla det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
    Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
    Rapporten är inlämnad i tid, Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande har en god förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, sätt.
    Studerande kan på ett berömligtt sätt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
    Studerande kanpå ett berömligt, utveckla med stöd av utvecklingsarbetet det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdsarbetet.
    Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
    Rapporten är inlämnad i tid. Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor. (not translated)