Emilia Kielo-Viljamaa
Kursböcker:
- Kirkevold, M., Brodtkorb, K., Hylen Ranhoff, A., Bolinder-Palmér, I. & Olsson, K. (2018). Geriatrisk omvårdnad: God omsorg och vård till den äldre (Andra upplagan.). Liber AB.
- Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2018). Geriatrik (3:4 upplagan.). Studentlitteratur AB.
eller Arkkila, P., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R., Tilvis, R. & Viitanen, M. (2016). Geriatria (3., uudistettu painos.). Duodecim.
Litteratur:
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Fimea. 2020. Medicin75+ (not translated)
Självstudier
Föreläsningar
Gästföreläsningar (obligatorisk närvaro)
Learning cafe (obligatorisk närvaro)
Seminarie (obligatorisk närvaro)
Simulation (obligatorisk närvaro) (not translated)
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i den gerontologiska patientens vårdkedja, vårdprocess, vårdplanering, i de centrala geriatriska hälsohindren/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom gerontologiskt kontext. Uppgifter lämnas inom utsatt tid.
- Substanskunskap
- Integrering av teoretisk och praktisk kunskap
- Anvädning av litteratur
- Deltagande i närundervisningen
Del 1 (50 % av kursvitsordet)
- Hemtentamen: GK/UK
- Individuell uppgift: 1-5 (50 %)
Del 2 (50 % av kursvitsordet)
- Gruppuppgift (learning cafe): GK/UK
- Gruppuppgift: 1-5 (50 %) (not translated)
Swedish
14.02.2022 - 20.03.2022
15.11.2021 - 13.02.2022
Faculty of Health and Welfare
Emilia Kielo-Viljamaa
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Del 1:
- Hemtentamen, 28.2-4.3.2022
- Individuell uppgift, 28.2.2022
Del 2:
- Gruppuppgift (learning cafe), 9.3.2022
- Gruppuppgift, 18.3.2022 (not translated)
Närstudier på campus Åbo v. 7-11, 2022 (not translated)
5sp = 135h
Del1: (67,5h)
- Föreläsningar: 6h
- Simuleringar: 4h
- Självstudier: 57,5h
Del 2 (67,5h)
- Föreläsningar: 4h
- Learning cafe 2h
- Seminarie: 3h
- Självstudier: 58,5h (not translated)
Del 1: Geriatriska sjukdomar/hälsohindren
Del 2: Personcentrerad vård (not translated)
Studerande når inte upp tillbedömningskriterier för tillfredsställande. (not translated)
Studerande svarar på uppgifter på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och tillämpningen är svag. (not translated)
Studerande svarar på uppgifter på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem i viss mån. (not translated)
Studerande svarar på djupgående nivå på uppgifter och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem. (not translated)