Lina Nybjörk
Appelqvist-Schmidlechner, Kaija, Lämsä, Riikka, Tuulio-Henriksson, Annamari (2018) Oma väylä. Kelan neuropsykiatrisen kuntoutuksen soveltuvuus, hyödyt ja koettu vaikuttavuus. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 153. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/270207
Brusewitz, Cecilia, Bysell, Johan, Hjerth, Michael & Ranch, Malena (2013) Det finns alltid ett sätt – Lösningsfokus och adhd. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Cauffman, Louis (2021) Ratkaisukeskeinen coaching – Opas myönteiseen muutokseen. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti.
De Jong, Peter & Berg, Insoo Kim (2021) Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy.
Furman, Ben & Ahola, Tapani (1993) Lösningssnack – Inbjudan till terapeutiska samtal. Helsingfors: Otava.
Gillberg, Christopher, Råstam, Maria, Fernell, Elisabeth (red.) (2015) Barn- och ungdomspsykiatri. Stockholm: Natur och Kultur.
Gillberg, Christopher (2011) Barn, ungdomar och vuxna med Asperger syndrom – Normala, geniala, nördar? Lund: Studentlitteratur.
Gillberg, Christopher (2018) ESSENCE – om ADHD, autism och andra utvecklingsavvikelser. Stockholm: Natur & Kultur.
Huotari, Anitta, Niiranen-Linkama, Päivi, Siltanen, Pauliina & Tamski, Eeva-Liisa (2008) Neuropsykiatrinen valmennus. Valmentajan käsikirja. S:t Michel: Mikkelin Ammattikorkeakoulu.
Kellheim, Ann & Weide, Britt (2013) Coachande handledning – en metodbok för ledarutveckling och professionellt klientarbete. Stockholm: Liber.
Virta, Maarit & Salakari, Anita (2018) ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0. Tammi: Helsingfors.
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång. (not translated)
Föreläsningar, workshops, praktiska uppgifter m.m.
Kursen har obligatorisk närvaro. Vid frånvaro bör en kompensationsuppgift göras. (not translated)
Swedish
01.10.2023 - 31.03.2024
15.06.2023 - 30.09.2023
Lina Nybjörk
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur. (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Kursen har en skriftlig eller muntlig examinationsuppgift. (not translated)
Föreläsningarna äger rum på Alere november 2023-februari 2024. (not translated)
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter. (not translated)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa. (not translated)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa. (not translated)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa. (not translated)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och på vilket sätt olika stödformer kan hjälpa. (not translated)