Neonatalvård och amningshandledning (4 sp)
Kod: BM14BM07-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2021 - 30.09.2021
Tajmning
30.08.2021 - 30.04.2022
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
- Pernilla Lindberg
- Marie Hjortell
Lärare
Terese Österberg
Grupper
-
UBM18D-VBarnmorska (YH), h18, dagstudier
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper i neonatal vård
- kan förutse, identifiera och ingripa vid avvikelser hos det nyfödda barnet
- behärskar uppföljning och vård av sjuka nyfödda
- kan ge stöd, råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- har beredskap att ge amningshandledning
Innehåll
Neonatalvård
Amningshandledning
Tid och plats
Vasa Novia, Alere hösten 2021 och våren 2022
Amningshandledning 1,5 sp hösten 2021 veckorna 35-38 på Alere med Marie Hjortell
Neonatalvård 2,5 sp våren 2022 med timlärare Pernilla Lindberg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt föreläsares anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Arbetsuppgifter
Demonstrationer
Case
Videor
Praktiska övningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Neonatalvård:
hemtentamen
genomförd webutbildning med godkänt kunskapsprov: https://neohlrutbildning.se/index.php
obligatorisk närvaro vid kliniska övningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp= 27h
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid samtliga närstudietillfällen i delkursen amningshandledning för att kunna få intyg över godkänd amningshandledarutbildning
Under praktik även 5 bokförda amningshandledningstillfällen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Mödrahälsovård 1