Hoppa till innehåll

Neonatalvård och amningshandledning (4 sp)

Kod: BM14BM07-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2021 - 30.09.2021

Tajmning

30.08.2021 - 30.04.2022

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Anita Ståhl-Levón
  • Pernilla Lindberg
  • Marie Hjortell

Lärare

Terese Österberg

Grupper

  • UBM18D-V
    Barnmorska (YH), h18, dagstudier

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper i neonatal vård
- kan förutse, identifiera och ingripa vid avvikelser hos det nyfödda barnet
- behärskar uppföljning och vård av sjuka nyfödda
- kan ge stöd, råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- har beredskap att ge amningshandledning

Innehåll

Neonatalvård
Amningshandledning

Tid och plats

Vasa Novia, Alere hösten 2021 och våren 2022

Amningshandledning 1,5 sp hösten 2021 veckorna 35-38 på Alere med Marie Hjortell
Neonatalvård 2,5 sp våren 2022 med timlärare Pernilla Lindberg

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt föreläsares anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Arbetsuppgifter
Demonstrationer
Case
Videor
Praktiska övningar

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Neonatalvård:
hemtentamen
genomförd webutbildning med godkänt kunskapsprov: https://neohlrutbildning.se/index.php
obligatorisk närvaro vid kliniska övningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp= 27h

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid samtliga närstudietillfällen i delkursen amningshandledning för att kunna få intyg över godkänd amningshandledarutbildning
Under praktik även 5 bokförda amningshandledningstillfällen

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Mödrahälsovård 1