•   Ämnespedagogik med fokus på tillämpad teater, ungdomar och vuxna (TUI) DI17PD08-3004 24.10.2022-24.02.2023  5 sp  (UMS21DSP-J) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande skall efter avlagd kurs:

    Kunskap och förståelse:
    - Känna till exempel på olika TIU-projekt
    - Ha kunskap om devising-metoden
    - Ha förståelse för syftet med TIU-projekt
    - Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna

    Färdighet och förmåga:
    - Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning
    - Kunna genomföra källforskning
    - Kunna agera såväl som skådespelare som regissör
    - Kunna arbeta med devising-metoden
    - Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet

    Värderingsförmåga och förhållningssätt
    - Vara medveten om vikten av källforskning
    - Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat
    - Sträva efter hög konstnärlig kreativitet
    - Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner
    Förkunskapskrav
    Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Didaktik, Devisingmetoden
    Tillämpning av dramakonventioner
    Dramaturgi med beaktande av de pedagogiska målsättningar
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
    Den Studerande
    -deltar aktivt i undervisningen
    -utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    -returnerar givna uppgifter i tid
    -behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Gabriele Alisch

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    -Rapporter och material från olika TIU-projekt
    -Learning through theatre, Routledge, London, 1993

    Undervisningsmetoder

    -Filmvisning av exemplen
    -Föreläsningar
    -Diskussioner
    -praktiska övningar
    -Grupp arbete

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Skriftliga uppgifter
    -resultat av projektet
    -individuell insats

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    24.10.2022 - 24.02.2023

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 30.10.2022

    Grupp(er)
    • UMS21DSP-J
    Ansvarig enhet

    Institutionen för konst och kultur

    Lärare

    Gabriele Alisch, Scenkonst Virtuell

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Studerande skall efter avlagd kurs:



    Kunskap och förståelse:

    - Känna till exempel på olika TIU-projekt

    - Ha kunskap om devising-metoden

    - Ha förståelse för syftet med TIU-projekt

    - Förstå vikten av att skapa rätt atmosfär för deltagarna



    Färdighet och förmåga:

    - Kunna planera och genomföra ett TIU-projekt, från idé till föreställning

    - Kunna genomföra källforskning

    - Kunna agera såväl som skådespelare som regissör

    - Kunna arbeta med devising-metoden

    - Kunna förena dramakonventioner på ett fungerande sätt med det dramaturgiska förloppet



    Värderingsförmåga och förhållningssätt

    - Vara medveten om vikten av källforskning

    - Ha tydliga pedagogiska målsättningar i relation till temat

    - Sträva efter hög konstnärlig kreativitet

    - Inse vikten av att ständigt vidareutveckla projektet på basen av publikreaktioner

    Utbildning

    Utbildning i musik och scenkonst

    Verksamhetspunkt

    Jakobstad, Köpmansgatan 10

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Kursen är knytat till ett TIU- projekt som planeras och genomföras för högstadie- och gymnasieelever

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    25.1.-12.1.2021

    Tid och plats

    Jakobstad, 31.10.2022-24.2.2023

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    135 timmar

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
    Den Studerande
    -deltar aktivt i undervisningen
    -utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    -returnerar givna uppgifter i tid
    -behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information

    Godkänd / Underkänd

    Den Studerande
    -deltar aktivt i undervisningen
    -utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    -returnerar givna uppgifter i tid
    -behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information