•   Ämnespedagogik med fokus på publikarbete DI17PD10-3003 04.10.2022-31.10.2022  5 sp  (UMS19DSP-J) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande skall efter avlagd kurs:

    kunskap och förståelse:
    - Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
    - Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
    - Kartlägga publikarbetarens arbetsfält

    Färdigheter och förmåga:
    - Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
    - Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
    - Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.

    Värderingsförmåga och förhållningssätt:
    - Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.
    Förkunskapskrav
    Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
    Ämnesdidaktisk teori med fokus på barn och unga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Teori, praktik och olika former för publikarbete
    Olika publikarbeten inom kultur och konst
    Utveckling av ett publikarbete för en teaterföreställning
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    -närvaro 85% eller 60% plus kompensation
    -deltar inte aktivt i undervisningen
    -returnerar givna uppgifter
    -behärskar studieavsnittets innehåll

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Gabriele Alisch

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    -Roos Sjöberg, J. (2000), I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater - med drama som metod. DPM. Borlänge
    -Dahl-Tallgren, N. (red.) (2011) Publiken i huvudrollen. En introduktion till publikarbete. Sciptum förlag AB
    -Maitland, H. (1997) A Guide to Audience Development, Arts Council England
    -Haggren, Larsson, Nordwall och Widing (2008) Deltagarkultur. Bokförlaget Korpen
    -Pedagogiska material i anknytning till teaterpjäser

    Undervisningsmetoder

    -Gruppdiskussioner
    -Workshop
    -Grupparbete
    -Föreläsning om teori och praktik
    -eget arbete

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Produktion av ett publik-arbete

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    04.10.2022 - 31.10.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 03.10.2022

    Grupp(er)
    • UMS19DSP-J
    Ansvarig enhet

    Institutionen för konst och kultur

    Lärare

    Gabriele Alisch

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Studerande skall efter avlagd kurs:



    Kunskap och förståelse:

    - Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen

    - Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa

    - Kartlägga publikarbetarens arbetsfält



    Färdigheter och förmåga:

    - Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution

    - Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong

    - Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.



    Värderingsförmåga och förhållningssätt:

    - Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.

    Utbildning

    Utbildning i musik och scenkonst

    Verksamhetspunkt

    Jakobstad, Köpmansgatan 10

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Produktion av pedagogisk material för en professionell teaterföreställning

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    18.12.2020

    Tid och plats

    4.10.2022-31.10.2022, Jakobstad

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    135 timmar

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    -närvaro 85% eller 60% plus kompensation
    -deltar inte aktivt i undervisningen
    -returnerar givna uppgifter
    -behärskar studieavsnittets innehåll

    Godkänd / Underkänd

    Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
    Den studerande
    -deltar aktivt i undervisningen
    -utförivna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    -returnerar givna uppgifter i tid
    -behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information