Gabriele Alisch
-Roos Sjöberg, J. (2000), I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater - med drama som metod. DPM. Borlänge
-Dahl-Tallgren, N. (red.) (2011) Publiken i huvudrollen. En introduktion till publikarbete. Sciptum förlag AB
-Maitland, H. (1997) A Guide to Audience Development, Arts Council England
-Haggren, Larsson, Nordwall och Widing (2008) Deltagarkultur. Bokförlaget Korpen
-Pedagogiska material i anknytning till teaterpjäser
-Gruppdiskussioner
-Workshop
-Grupparbete
-Föreläsning om teori och praktik
-eget arbete
Produktion av ett publik-arbete
Svenska
04.10.2022 - 31.10.2022
15.06.2022 - 03.10.2022
Institutionen för konst och kultur
Gabriele Alisch
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält
Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.
Utbildning i musik och scenkonst
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Godkänd/Underkänd
Produktion av pedagogisk material för en professionell teaterföreställning
18.12.2020
4.10.2022-31.10.2022, Jakobstad
135 timmar
-närvaro 85% eller 60% plus kompensation
-deltar inte aktivt i undervisningen
-returnerar givna uppgifter
-behärskar studieavsnittets innehåll
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utförivna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information