Hoppa till innehåll

Ämnespedagogik med fokus på publikarbete (5 sp)

Kod: DI17PD10-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 03.10.2022

Tajmning

04.10.2022 - 31.10.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i musik och scenkonst

Lärare

  • Gabriele Alisch

Lärare

Gabriele Alisch

Grupper

  • UMS19DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:

kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält

Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.

Innehåll

Teori, praktik och olika former för publikarbete
Olika publikarbeten inom kultur och konst
Utveckling av ett publikarbete för en teaterföreställning

Tid och plats

4.10.2022-31.10.2022, Jakobstad

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-Roos Sjöberg, J. (2000), I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater - med drama som metod. DPM. Borlänge
-Dahl-Tallgren, N. (red.) (2011) Publiken i huvudrollen. En introduktion till publikarbete. Sciptum förlag AB
-Maitland, H. (1997) A Guide to Audience Development, Arts Council England
-Haggren, Larsson, Nordwall och Widing (2008) Deltagarkultur. Bokförlaget Korpen
-Pedagogiska material i anknytning till teaterpjäser

Undervisningsmetoder

-Gruppdiskussioner
-Workshop
-Grupparbete
-Föreläsning om teori och praktik
-eget arbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Produktion av pedagogisk material för en professionell teaterföreställning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

18.12.2020

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utförivna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält

Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Produktion av ett publik-arbete

Underkänd (0)

-närvaro 85% eller 60% plus kompensation
-deltar inte aktivt i undervisningen
-returnerar givna uppgifter
-behärskar studieavsnittets innehåll

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori med fokus på barn och unga