Ämnespedagogik med fokus på publikarbete (5 sp)
Kod: DI17PD10-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 03.10.2022
Tajmning
04.10.2022 - 31.10.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
Lärare
Gabriele Alisch
Grupper
-
UMS19DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier
Lärandemål
Studerande skall efter avlagd kurs:
kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält
Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.
Innehåll
Teori, praktik och olika former för publikarbete
Olika publikarbeten inom kultur och konst
Utveckling av ett publikarbete för en teaterföreställning
Tid och plats
4.10.2022-31.10.2022, Jakobstad
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-Roos Sjöberg, J. (2000), I gränslandet mellan scen och publik. Nycklar till teater - med drama som metod. DPM. Borlänge
-Dahl-Tallgren, N. (red.) (2011) Publiken i huvudrollen. En introduktion till publikarbete. Sciptum förlag AB
-Maitland, H. (1997) A Guide to Audience Development, Arts Council England
-Haggren, Larsson, Nordwall och Widing (2008) Deltagarkultur. Bokförlaget Korpen
-Pedagogiska material i anknytning till teaterpjäser
Undervisningsmetoder
-Gruppdiskussioner
-Workshop
-Grupparbete
-Föreläsning om teori och praktik
-eget arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Produktion av pedagogisk material för en professionell teaterföreställning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
18.12.2020
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utförivna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Tilläggsuppgifter för studerande
Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- Förstå vilka fördelar och synergieffekter ett publikarbete genererar för såväl publiken som för konstformen
- Känna till och kunna återberätta olika exempel på genomförda publikarbeten inom Norden och Europa
- Kartlägga publikarbetarens arbetsfält
Färdigheter och förmåga:
- Kunna producera och genomföra ett publikarbete som bygger på dramapedagogiska metoder, i anknytning till en teater eller en annan instution
- Besitta verktyg och former för att deltagaren (publiken) i ett publikarbete ges möjlighet att lära känna konstformen på ett djupare plan, sänka tröskeln mellan scen och salong
- Kunna ge deltagaren ny förståelse, insikter och specifik terminologi vilket ger deltagaren möjlighet att kommunicera och reflektera över sin konstupplevelse.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Kunna möta publiken på ett naturligt, avspänt, pedagogiskt och ödmjukt förhållningssätt.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Produktion av ett publik-arbete
Underkänd (0)
-närvaro 85% eller 60% plus kompensation
-deltar inte aktivt i undervisningen
-returnerar givna uppgifter
-behärskar studieavsnittets innehåll
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori med fokus på barn och unga