•   Bildhantering och publicering FEV18AF202-3003 07.02.2022-01.05.2022  4 sp  (FEK21D-V, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studeranden kan redigera bilder med ett bildhanteringsprogram.
    Studeranden kan kan producera grafik med ett program för grafisk design.
    Studeranden kan producera publikationer med ett ombrytningsprogram.
    Studeranden förstår hur webbteknik fungerar och kan producera statiska webbsidor.
    Förkunskapskrav
    Kursen IT-verktyg 5 sp
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Digitala publikationer
    Adobe:
    - Grunderna i bildhantering (med Adobe Photoshop)
    - Grunderna i grafisk design (med Adobe Illustrator)
    - Grunderna i publicering (med Adobe InDesign)
    Grunderna i webbteknik (med Adobe Dreamweaver, Notepad++ eller annan webbeditor)
    - html, css
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerandens kunskaper uppnår inte nivån för tillfredsställande vitsord.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studeranden känner till olika format för digitala bilder.
    Studeranden känner till upphovsrätten för digitalt material.
    Studeranden kan utföra enklare bildredigering.
    Studeranden kan producera enklare grafik.
    Studeranden kan producera enklare publikationer såsom posters, broschyrer, kataloger.
    Studeranden känner till de tekniker som en statisk webbsida skapas med (html,css).
    Studeranden kan koda enklare html.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studeranden känner till för- och nackdelar med olika format för digitala bilder.
    Studeranden kan utföra mera avancerad bildredigering.
    Studeranden kan producera mera avancerad grafik .
    Studeranden kan producera mera avancerade publikationer såsom tidningar, vilka kräver montering av texter och bilder, sidnumrering mm.
    Studerande förstår hur webbtekniken fungerar.
    Studeranden kan koda enklare html och css.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerandena kan självständigt välja format för olika typer av digitala bilder.
    Studeranden kan självständigt producera digitala bilder genom integrering av olika bildhanteringstekniker.
    Studeranden kan skapa mallar för publikationer samt kan använda dessa mallar vid framställning av publikationer.
    Studeranden kan skapa mera avancerade webbsidor och förstår skillnaden mellan dels statiska och dynamiska webbsidor, dels serverkod och klientkod.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Anna-Lena Berglund

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Material inlänkat på Moodle.

    Undervisningsmetoder

    föreläsningar, inlämningsuppgifter

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Tentamen, inlämningsuppgifter och projektarbete

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    07.02.2022 - 01.05.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 07.02.2022

    Grupp(er)
    • FEK21D-V
    • ÖH21FEKLED-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för företagsekonomi

    Smågrupper
    • Grupp A (Koko: 30.
    • Grupp B (Koko: 30.
    Lärare

    Linda Jönn

    Utbildning

    Utbildning i företagsekonomi

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 33

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    tentamen 26 april 2021
    omtentamen 1: 6 maj 2021
    omtentamen 2: 25 maj 2021

    Tid och plats

    våren 2022, Vasa

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    närstudier ca 48 h
    eget arbete ca 60 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerandens kunskaper uppnår inte nivån för tillfredsställande vitsord.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studeranden känner till olika format för digitala bilder.
    Studeranden känner till upphovsrätten för digitalt material.
    Studeranden kan utföra enklare bildredigering.
    Studeranden kan producera enklare grafik.
    Studeranden kan producera enklare publikationer såsom posters, broschyrer, kataloger.
    Studeranden känner till de tekniker som en statisk webbsida skapas med (html,css).
    Studeranden kan koda enklare html.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studeranden känner till för- och nackdelar med olika format för digitala bilder.
    Studeranden kan utföra mera avancerad bildredigering.
    Studeranden kan producera mera avancerad grafik .
    Studeranden kan producera mera avancerade publikationer såsom tidningar, vilka kräver montering av texter och bilder, sidnumrering mm.
    Studerande förstår hur webbtekniken fungerar.
    Studeranden kan koda enklare html och css.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerandena kan självständigt välja format för olika typer av digitala bilder.
    Studeranden kan självständigt producera digitala bilder genom integrering av olika bildhanteringstekniker.
    Studeranden kan skapa mallar för publikationer samt kan använda dessa mallar vid framställning av publikationer.
    Studeranden kan skapa mera avancerade webbsidor och förstår skillnaden mellan dels statiska och dynamiska webbsidor, dels serverkod och klientkod.