Hoppa till innehåll

Företagskommunikation (3 sp)

Kod: FEV18KO01-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 06.03.2023

Tajmning

06.03.2023 - 30.04.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Åsa Fagerudd

Lärare

Åsa Fagerudd

Grupper

  • FEK21D-V
    Tradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Den studerande ska förstå kommunikation som framgångsfaktor för företaget och kan bidra till och delta i företagets interna och externa kommunikation. Den studerande känner till olika medel för framgångsrik kommunikation.

Innehåll

Extern och intern kommunikation
Kommunikationsplanering
Olika medel för kommunikation
Kommunikationens betydelse ur ett företags perspektiv

Tid och plats

vårterminen 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur/studiematerial: Kursmaterial Berglund & Boson (2010) Hållbar marknadskommunikation. Malmö: Liber.
och annan motsvarande litteratur

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gästföreläsningar, litteraturstudier, diskussioner i grupp, skriftliga och muntliga uppgifter enskilt och i grupp.
.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från kommunikationsbyrå eller liknande.

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h arbete för den studerande under kursen uppdelat på 30 h arbete i klass och 51 h arbete på egen hand.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kommunikation: Den studerande har en uppfattning om principerna för kommunikation och till en del en förståelse för kommunikation som framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till några medel för lyckad kommunikation. Intern kommunikation: Den studerande känner till vikten av en fungerande intern kommunikation och kan till en del delta i den. Extern kommunikation: Den studerande kan till en del delta i ett företags externa kommunikation. Affärsbrev: Den studerande har insikter i en skriftlig affärskommunikation men dokumentationen har brister. Terminologin på området är till en del bekant.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kommunikation :Den studerande förstår grundläggande principer för kommunikation inom ett företag och förstår att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till olika medel för framgångsrik kommunikation. Intern kommunikation: Den studerande visar god förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och har förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation. Extern kommunikation: Den studerande har god förmåga att bidra till och delta i ett företags externa kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt. Affärsbrev: Den studerande känner till olika skeden i en skriftlig affärskommunikation och kan utföra den dokumentation som krävs och är bekant med terminologin på området.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kommunikation: Den studerande har utmärkt förståelse för principerna för kommunikation inom ett företag och visar tydligt på en förståelse om att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande är välbekant med olika medel för framgångsrik kommunikation. Intern kommunikation: Den studerande har utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och visar på en ingående förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation. Extern kommunikation: Den studerande har utmärkt förmåga att bidra och delta i ett företags externa kommunikation på ett kreativt, välplanerat och välstrukturerat. Affärsbrev: Den studerande visar en utmärkt förmåga att delta i en skriftlig affärskommunikation, känner väl till den terminologi som krävs och är välbekant med dokumentuppställningsregler.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsformer: Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter. Aktivt deltagande krävs. Förhöret och inlämningsuppgifterna ska vara godkända.

Underkänd (0)

Den studerandes kunskaper uppfyller inte kriterierna för vitsordet 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kommunikation: Den studerande har en uppfattning om principerna för kommunikation och till en del en förståelse för kommunikation som framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till några medel för lyckad kommunikation.
Intern kommunikation: Den studerande förstår grundläggande principer för kommunikation inom ett företag och kan till en del delta i den.
Extern kommunikation: Den studerande kan till en del delta i ett företags externa kommunikation.
Affärsbrev: Den studerande har insikter i en skriftlig affärskommunikation men dokumentationen har brister. terminoligin på området är till en del bekant.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kommunikation: Den studerande förstår grundläggande principer för kommunikation inom ett företag och förstår att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till olika medel för framgångsrik kommunikation. .
Intern kommunikation: Den studerande har god förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och har förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation.
Extern kommunikation: Den studerande har god förmåga att bidra till och delta i ett företags externa kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt.
Affärsbrev: Den studerande känner väl till olika skeden i en skriftlig affärskommunikation och kan utföra den dokumentation som krävs och är bekant med terminologin på området.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kommunikation: Den studerande har utmärkt förståelse för principerna för kommunikation inom ett företag och visar tydligt på en förståelse om att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande är välbekant med olika medel för framgångsrik kommunikation.
Intern kommunikation: Den studerande har utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och har förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation. Den studerande har utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och visar på en ingående förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation.
Extern kommunikation: Den studerande har en utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags externa kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt. Den studerande har utmärkt förmåga att bidra och delta i ett företags externa kommunikation på ett kreativt, välplanerat och välstrukturerat.
Affärsbrev: Den studerande visar en utmärkt förmåga att delta i en skriftlig affärskommunikation, känner väl till den terminologi som krävs och är välbekant med dokumentuppställningsregler.

Förkunskapskrav

Svenska för affärslivet