Företagskommunikation (3 sp)
Kod: FEV18KO01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 06.03.2023
Tajmning
06.03.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Åsa Fagerudd
Lärare
Åsa Fagerudd
Grupper
-
FEK21D-VTradenom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Den studerande ska förstå kommunikation som framgångsfaktor för företaget och kan bidra till och delta i företagets interna och externa kommunikation. Den studerande känner till olika medel för framgångsrik kommunikation.
Innehåll
Extern och intern kommunikation
Kommunikationsplanering
Olika medel för kommunikation
Kommunikationens betydelse ur ett företags perspektiv
Tid och plats
vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur/studiematerial: Kursmaterial Berglund & Boson (2010) Hållbar marknadskommunikation. Malmö: Liber.
och annan motsvarande litteratur
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gästföreläsningar, litteraturstudier, diskussioner i grupp, skriftliga och muntliga uppgifter enskilt och i grupp.
.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från kommunikationsbyrå eller liknande.
Studerandes tidsanvändning och belastning
81 h arbete för den studerande under kursen uppdelat på 30 h arbete i klass och 51 h arbete på egen hand.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kommunikation: Den studerande har en uppfattning om principerna för kommunikation och till en del en förståelse för kommunikation som framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till några medel för lyckad kommunikation. Intern kommunikation: Den studerande känner till vikten av en fungerande intern kommunikation och kan till en del delta i den. Extern kommunikation: Den studerande kan till en del delta i ett företags externa kommunikation. Affärsbrev: Den studerande har insikter i en skriftlig affärskommunikation men dokumentationen har brister. Terminologin på området är till en del bekant.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kommunikation :Den studerande förstår grundläggande principer för kommunikation inom ett företag och förstår att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till olika medel för framgångsrik kommunikation. Intern kommunikation: Den studerande visar god förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och har förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation. Extern kommunikation: Den studerande har god förmåga att bidra till och delta i ett företags externa kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt. Affärsbrev: Den studerande känner till olika skeden i en skriftlig affärskommunikation och kan utföra den dokumentation som krävs och är bekant med terminologin på området.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kommunikation: Den studerande har utmärkt förståelse för principerna för kommunikation inom ett företag och visar tydligt på en förståelse om att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande är välbekant med olika medel för framgångsrik kommunikation. Intern kommunikation: Den studerande har utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och visar på en ingående förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation. Extern kommunikation: Den studerande har utmärkt förmåga att bidra och delta i ett företags externa kommunikation på ett kreativt, välplanerat och välstrukturerat. Affärsbrev: Den studerande visar en utmärkt förmåga att delta i en skriftlig affärskommunikation, känner väl till den terminologi som krävs och är välbekant med dokumentuppställningsregler.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationsformer: Kursen utvärderas utgående från utförda uppgifter. Aktivt deltagande krävs. Förhöret och inlämningsuppgifterna ska vara godkända.
Underkänd (0)
Den studerandes kunskaper uppfyller inte kriterierna för vitsordet 1.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kommunikation: Den studerande har en uppfattning om principerna för kommunikation och till en del en förståelse för kommunikation som framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till några medel för lyckad kommunikation.
Intern kommunikation: Den studerande förstår grundläggande principer för kommunikation inom ett företag och kan till en del delta i den.
Extern kommunikation: Den studerande kan till en del delta i ett företags externa kommunikation.
Affärsbrev: Den studerande har insikter i en skriftlig affärskommunikation men dokumentationen har brister. terminoligin på området är till en del bekant.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kommunikation: Den studerande förstår grundläggande principer för kommunikation inom ett företag och förstår att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande känner till olika medel för framgångsrik kommunikation. .
Intern kommunikation: Den studerande har god förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och har förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation.
Extern kommunikation: Den studerande har god förmåga att bidra till och delta i ett företags externa kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt.
Affärsbrev: Den studerande känner väl till olika skeden i en skriftlig affärskommunikation och kan utföra den dokumentation som krävs och är bekant med terminologin på området.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kommunikation: Den studerande har utmärkt förståelse för principerna för kommunikation inom ett företag och visar tydligt på en förståelse om att en genomtänkt och välplanerad kommunikation är en framgångsfaktor för ett företag. Den studerande är välbekant med olika medel för framgångsrik kommunikation.
Intern kommunikation: Den studerande har utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och har förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation. Den studerande har utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags interna kommunikation och visar på en ingående förståelse för vikten av en fungerande intern kommunikation.
Extern kommunikation: Den studerande har en utmärkt förmåga att bidra till och delta i ett företags externa kommunikation på ett planerat och genomtänkt sätt. Den studerande har utmärkt förmåga att bidra och delta i ett företags externa kommunikation på ett kreativt, välplanerat och välstrukturerat.
Affärsbrev: Den studerande visar en utmärkt förmåga att delta i en skriftlig affärskommunikation, känner väl till den terminologi som krävs och är välbekant med dokumentuppställningsregler.
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet