Maj-Helen Nyback
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Vårdteori: Wiklund Gustin, L. 2012. Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur. Alligood, M. 2018. Nursing Theorists and their work. Elsevier samt annan valfri relevant litteratur.
Kvalitativ metodik: Henricsson, M, red. 2017. Vetenskaplig teori och metod. Studentlitteratur
Litteratur som hänförs till de tema studerande väljer att jobba med. På Moodle finns en detaljerad plan för de olika tema som ingår i kursen.
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Föreläsningar online i vårdteori och kvalitativ forskningsmetodik, seminarier som närundervisning om coronaläget så tillåter, eget arbete under individuell och grupphandledning. Obligatorisk närvaro på introduktionen och seminarierna
Vårdteori och Kvalitativa forskningsmetoder bedöms 1-5
Svenska
30.08.2021 - 19.12.2021
01.08.2021 - 30.09.2021
10 - 30
Institutionen för hälsa och välfärd
Maj-Helen Nyback, Ralf Lillbacka
-
Utbildning till hälsovårdare
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
4.00 sp
H-5
-
-
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
v 40 Seminarium där uppgiften i vårdteori och kvalitativ forskningsmetod presenteras. Omtentamen vid de närmast två påföljande omtentamenstillfällena
Kursen förverkligas under tiden v 35 - 50
Kvantitativ metodik: se veckoschema
Föreläsningar online: Vårdteori 2x4 timmar v 35-37, Kvalitativ forskningsmetod 2x 8 v 35-38 Seminarium v 40 4 lektioner kvalitativ forskningsmetodik och 4 lektioner vårdteori, om möjligt som närstudier
-
Vårdteori är 1½ sp vilket motsvarar 40 timmars arbete varav 12 är schemalagda lektioner och seminarier den resterande delen är eget arbete
Kvalitativ forskningsmetodik är 2½ sp vilket motsvarar 67 timmars arbete varav 20 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete
Kvantitativ forskningsmetodik är 2 sp vilket motsvarar 54 timmars arbete varav 12 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete
-
Kvantitativ metodik: studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Vårdteori: Det skriftliga arbetet är inte inlämnat i tid och/eller arbetet presenteras inte på schemalagd tid för seminarium
Kvalitativ metodik: Datainsamlingen är inte gjord/felaktigt utförd. Den studerande har inte deltagit/bidragit till det gemensamma grupparbetet i dataanalys
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle