Hoppa till innehåll

Forskningsmetoder och vårdteori (6 sp)

Kod: HVV14FU02-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2021 - 30.09.2021

Tajmning

30.08.2021 - 19.12.2021

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

4 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Ralf Lillbacka
  • Maj-Helen Nyback

Grupper

  • UHV19D-V
    Hälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan ange och värdera de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna
- kan återge forskningsprocessen och tillämpa de olika faserna i forskningsprocessen
- kan använda olika metoder för kvalitativ datainsamling och dataanalys inom vårdforskning
- kan använda de vanligaste metoderna för kvantitativ datainsamling och analys
- kan göra enkla statistiska beräkningar och tester
- har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete och utvecklingsarbete
- har kunskap om olika vårdteorier och vårdmodeller och deras tillämpningsområden
- kan tillämpa vårdteorier och vårdmodeller i olika vårdsammanhang
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet

Innehåll

Forskningsprocessen
Kvalitativa undersökningsmetoder
Kvantitativa undersökningsmetoder
Vårdteori

Tid och plats

Kursen förverkligas under tiden v 35 - 50
Kvantitativ metodik: se veckoschema
Föreläsningar online: Vårdteori 2x4 timmar v 35-37, Kvalitativ forskningsmetod 2x 8 v 35-38 Seminarium v 40 4 lektioner kvalitativ forskningsmetodik och 4 lektioner vårdteori, om möjligt som närstudier

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Vårdteori: Wiklund Gustin, L. 2012. Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur. Alligood, M. 2018. Nursing Theorists and their work. Elsevier samt annan valfri relevant litteratur.
Kvalitativ metodik: Henricsson, M, red. 2017. Vetenskaplig teori och metod. Studentlitteratur
Litteratur som hänförs till de tema studerande väljer att jobba med. På Moodle finns en detaljerad plan för de olika tema som ingår i kursen.

Undervisningsmetoder

Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Föreläsningar online i vårdteori och kvalitativ forskningsmetodik, seminarier som närundervisning om coronaläget så tillåter, eget arbete under individuell och grupphandledning. Obligatorisk närvaro på introduktionen och seminarierna

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
v 40 Seminarium där uppgiften i vårdteori och kvalitativ forskningsmetod presenteras. Omtentamen vid de närmast två påföljande omtentamenstillfällena

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

Vårdteori är 1½ sp vilket motsvarar 40 timmars arbete varav 12 är schemalagda lektioner och seminarier den resterande delen är eget arbete
Kvalitativ forskningsmetodik är 2½ sp vilket motsvarar 67 timmars arbete varav 20 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete
Kvantitativ forskningsmetodik är 2 sp vilket motsvarar 54 timmars arbete varav 12 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vårdteori och Kvalitativa forskningsmetoder bedöms 1-5

Underkänd (0)

Kvantitativ metodik: studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Vårdteori: Det skriftliga arbetet är inte inlämnat i tid och/eller arbetet presenteras inte på schemalagd tid för seminarium
Kvalitativ metodik: Datainsamlingen är inte gjord/felaktigt utförd. Den studerande har inte deltagit/bidragit till det gemensamma grupparbetet i dataanalys

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle

Förkunskapskrav

Forskningsmetodik