•   Hälsovårdararbetets utgångspunkter HVV14HA01-3004 07.03.2022-12.04.2022  3 sp  (UHV19D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kunskap om den lagstiftning, de strategier och de hälsopolitiska program som utgör utgångspunkterna för hälsovårdarens arbete
    - är väl förtrogen med hälsovårdaryrkets etik och värden
    - är förtrogen med hälsovårdararbetets utvecklingskeden
    - har färdigheter att utgående från olika befolkningsgruppers behov verka hälsofrämjande i ett multikulturellt och föränderligt samhälle
    - har kunskap om samhällsanalysens betydelse som en av utgångspunkterna för hälsofrämjande arbete
    - har kunskaper gällande resursförstärkande och uppsökande arbetssätt och kan identifiera och stöda klienter/patienter i behov av särskilt stöd
    - kan verka för hållbar utveckling
    Förkunskapskrav
    Biomedicinsk vetenskap - samtliga kurser
    Hälsofrämjande vårdvetenskap- samtliga kurser
    Klinisk vårdvetenskap- samtliga kurser
    Klinisk vårdvetenskap i olika kontext - samtliga kurser avlagda förutom kurserna ; Inremedicin och kirurgi 4 , Vård inom mödravårdskontext, Vård inom valbar hälsovårdskontext
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Utgångspunkter för hälsovårdararbetet
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

    Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Marie Hjortell

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    se Moodle

    Undervisningsmetoder

    Närstudier : deltagande i föreläsningar, grupparbeten och diskussioner, seminarier
    Självstudier- Samhällsanalys i basgrupper, basgruppsträffar

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Aktivt deltagande i kursen kan inverka höjande på kursens slutvitsord
    Samhällsanalys - skriftligt arbete och presentation vid seminarium utgör kursens examina

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    07.03.2022 - 12.04.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 06.03.2022

    Grupp(er)
    • UHV19D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Marie Hjortell

    Utbildning

    Utbildning till hälsovårdare

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Seminarium :Presentationer av arbete gällande samhällsanalys 5.4 och 6.4

    Tid och plats

    Våren 2022 veckorna 10-14

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    27h/sp

    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

    Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)