Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn (4 sp)
Kod: HVV21HA02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2023 - 10.03.2024
Tajmning
11.03.2024 - 21.04.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 18
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Marie Hjortell
Lärare
Marie Hjortell
Grupper
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- behärskar uppföljningen av den väntande modern och fostret under graviditeten
- känner till riskfaktorer i samband med graviditet och förlossning och har förmåga att förebygga och tidigt ingripa
- kan identifiera mödrar och blivande föräldrar i behov av extra stöd och uppföljning
- behärskar uppföljning, vårdhänvisning och handledning och rådgivning av kvinnan och familjen under graviditet och barnsängstid
- innehar färdigheter att förverkliga familje- och föräldraförberedelse
- har grundläggande kunskap om den normala förlossningen och kan handha en akut förlossning
- har kunskap om parförhållande, föräldraskap och tidig interaktion
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- kan beakta kvinnans och familjens kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda kvinnan och familjen
Innehåll
Handledning, rådgivning och stöd till familjen som väntar barn och till den nyblivna familjen
Uppföljning av den väntande modern och fostret under graviditeten
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Normal samt komplicerad graviditet och barnsängstid
Tidig identifiering av riskfaktorer och tidigt ingripande vid komplikationer under graviditet och barnsängstid
Familje- och föräldraförberedelse
Den normala och avvikande förlossningens förlopp, handläggning vid akut förlossning
Uppföljning och vård av nyblivna modern och det nyfödda barnet
Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete
Tid och plats
Våren 2024 mars-april på Campus Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
LITTERATUR:
Berg M, Lundgren I (red). 2004. Att stärka och stödja. Vårdande vid barnafödande. ( valda delar)
Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020, Opas 33 , THL, 2013 ( valda delar)
Hakulinen-Viitanen mfl. 2012. Laaja terveystarkastus- Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. THL
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (red.). 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation.Handbok 40/215.
NEUKO , 2021 , nationell handbok via Duodecim ( äitiysneuvola)
Tillsammans kring matbordet - Kostrekommendationer till barnfamiljer.
http://www.julkari.fi/handle/10024/130021
Reproduktiv hälsa – barnmorskans kompetensområde. Red. H Lindgren, K Christensson, A-K Dykes. Studentlitteratur. 2016 eller 2022 . ( valda delar)
eller alternativt
Lärobok för barnmorskor. A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. . Studentlitteratur 2010. (valda delar)
Referenslitteratur:
se också Moodlekursen: Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn, litteraturen kan uppdateras under kursens gång
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Demonstrationer
Praktiska övningar på KTC (workshops)
Workshop med internationella studerande gällande mödrars psykiska hälsa
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen 12.4
Omtentamenstillfälle 1 vid allmän omtentamen 3.5
Omtentamenstillfälle 2 vid allmän omtentamen 24.5
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
Shemalagda närstudier i klass 39 h
Tentamen 3 h
Självstudier och eget arbete 66 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Föreläsningar och kliniska övningar se schema
Tentamen 12.4
Obligatorisk närvaro vid kursstart och kliniska övningar samt workshop 9.4
Aktivt deltagande under kursens gång kan verka höjande på kursvitsordet
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)På engelska
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
På engelska
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänt deltagande vid praktiska övningar
Godkänd tentamen vitsord 0-5
Godkända skriftliga uppgifter GK/UK
Underkänd (0)
Underkänd:
Ej deltagit i praktiska övningar
Ej godkänd tentamen
Ej godkända skriftliga uppgifter
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) och kan endast till en liten del lösa caseuppgifter.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan utgående från litteraturen, reflektera och motivera sina ståndpunkter och lösa caseuppgifter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad och påvisar utmärkt förmåga att lösa alla caseuppgifter
Förkunskapskrav
Hälsovårdararbetets utgångspunkter