Marie Hjortell
LITTERATUR:
Berg M, Lundgren I (red). 2004. Att stärka och stödja. Vårdande vid barnafödande. ( valda delar)
Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020, Opas 33 , THL, 2013 ( valda delar)
Hakulinen-Viitanen mfl. 2012. Laaja terveystarkastus- Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. THL
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (red.). 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation.Handbok 40/215.
NEUKO , 2021 , nationell handbok via Duodecim ( äitiysneuvola)
Tillsammans kring matbordet - Kostrekommendationer till barnfamiljer.
http://www.julkari.fi/handle/10024/130021
Reproduktiv hälsa – barnmorskans kompetensområde. Red. H Lindgren, K Christensson, A-K Dykes. Studentlitteratur. 2016 eller 2022 . ( valda delar)
eller alternativt
Lärobok för barnmorskor. A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. . Studentlitteratur 2010. (valda delar)
Referenslitteratur:
se också Moodlekursen: Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn, litteraturen kan uppdateras under kursens gång
Föreläsningar
Demonstrationer
Praktiska övningar på KTC (workshops)
Workshop med internationella studerande gällande mödrars psykiska hälsa
Självstudier
Godkänt deltagande vid praktiska övningar
Godkänd tentamen vitsord 0-5
Godkända skriftliga uppgifter GK/UK
Svenska
11.03.2024 - 21.04.2024
01.12.2023 - 10.03.2024
10 - 18
Institutionen för hälsa och välfärd
Marie Hjortell
Föreläsningar och kliniska övningar se schema
Tentamen 12.4
Obligatorisk närvaro vid kursstart och kliniska övningar samt workshop 9.4
Aktivt deltagande under kursens gång kan verka höjande på kursvitsordet
Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Tentamen 12.4
Omtentamenstillfälle 1 vid allmän omtentamen 3.5
Omtentamenstillfälle 2 vid allmän omtentamen 24.5
Våren 2024 mars-april på Campus Alere
27h/sp
Shemalagda närstudier i klass 39 h
Tentamen 3 h
Självstudier och eget arbete 66 h
Underkänd:
Ej deltagit i praktiska övningar
Ej godkänd tentamen
Ej godkända skriftliga uppgifter
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) och kan endast till en liten del lösa caseuppgifter.
Den studerande kan utgående från litteraturen, reflektera och motivera sina ståndpunkter och lösa caseuppgifter
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad och påvisar utmärkt förmåga att lösa alla caseuppgifter