•   Odlingssystem och växtföljder NM13VP02-3002 25.10.2021-19.12.2021  3 sp  (BE18DA-EK, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande skall känna till och förstå olika odlings- och växtföljdssystem och hur växtföljden påverkar grödornas växtnäringsförsörjning, behovet av växtskydd och markens långsiktiga bördighet. Studerande skall kunna välja lämplig växtföljd utgående från biologiska, ekologiska, tekniska, ekonomiska och sociala förutsättningar och skall kunna planera jordbearbetning, gödsling och växtskydd så att dessa odlingstekniska åtgärder passar i hop med växtföljden. Studerande skall kunna planera växtföljden målinriktat för att minska risken för växtnäringsförluster och för att minska behovet av direkta bekämpningsåtgärder mot ogräs, växtsjukdomar och skadegörare. Studerande skall ha förmåga att göra upp utförliga odlingsplaner och odlingskartor för gårdar med stöd av lämplig programvara (Windows - WISU).
    Förkunskapskrav
    Mark I
    Mark II
    Växtnäring I
    Växtnäring II
    Växtnäring III
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Odlingssystem
    Produktionsplanering, odlingsplanering och växelbruk
    Växtföljdens betydelse
    Planering av växtföljd
    Växtnäringsbalans på växtföljdsnivå
    Odlingsplanering med stöd av WISU
    Odlingskartor med WISU
    Web - WISU - olika användningsmöjligheter och tillämpningar

    Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena (inklusive studiebesöken)
    Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen i tentamen för godkänd / tillfredsställande nivå

    Se även tilläggsuppgifter om bedömningen i kursens plan för förverkligande och på kursens moodlesida
    Tilläggsuppgifter
    Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Paul Riesinger

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    - Föreläsningsanteckningar, artiklar.
    - Hammar et al. 1999. Marken. LT:s förlag. Stockholm. (292-321).
    - Pro Agria 2015. Viljelykiertojen monipuolistaminen. Tieto tuottamaan.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Delarna II (76-108 och III (56-60). Eget förlag. Karis.
    - Riesinger P 2010. Challenges for organic crop husbandry. HU.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, övningar, diskussioner, seminarier och studiebesök. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kursarbete.
    Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    25.10.2021 - 19.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 24.10.2021

    Grupp(er)
    • BE18DA-EK
    • BE19DA-EK
    Ansvarig enhet

    Institutionen för bioekonomi

    Lärare

    Paul Riesinger, Peter Fritzén

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Inga.

    Utbildning

    Bioekonomi

    Verksamhetspunkt

    Ekenäs, Raseborgsvägen 9

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Inga.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Enligt behov.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Inom ramen för kursschemat.
    Schemalagda omtentamenstillfällen.

    Tid och plats

    Tredje eller fjärde studieåret, period 2.
    Campus Ekenäs.

    Internationella kontakter

    Enligt behov.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Studerandenas arbetstid omfattar 2*27 timmar = 54 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar, 22 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (12 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (12 timmar) och repetition inför tentamen (8 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

    Periodisering av innehållet

    - Odlingssystem
    - Produktionsplanering, odlingsplanering och växelbruk
    - Växtföljdens betydelse
    - Planering av växtföljd
    - Växtnäringsbalans på växtföljdsnivå
    - Odlingsplanering med WISU (FHS, Peter Fritzén)
    - Täckningsbidragskalkyler med WISU (FHS, Peter Fritzén)
    - Odlingskartor med WISU (FHS, Peter Fritzén)

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
    Uppnått grundkunskap.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
    Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
    Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.