Paul Riesinger
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Hammar et al. 1999. Marken. LT:s förlag. Stockholm. (292-321).
- Pro Agria 2015. Viljelykiertojen monipuolistaminen. Tieto tuottamaan.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Delarna II (76-108 och III (56-60). Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2010. Challenges for organic crop husbandry. HU.
Föreläsningar, övningar, diskussioner, seminarier och studiebesök. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Kursarbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Svenska
25.10.2021 - 19.12.2021
11.06.2021 - 24.10.2021
Institutionen för bioekonomi
Paul Riesinger, Peter Fritzén
Inga.
Bioekonomi
Ekenäs, Raseborgsvägen 9
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Inga.
Enligt behov.
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Tredje eller fjärde studieåret, period 2.
Campus Ekenäs.
Enligt behov.
Studerandenas arbetstid omfattar 2*27 timmar = 54 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar, 22 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (12 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (12 timmar) och repetition inför tentamen (8 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
- Odlingssystem
- Produktionsplanering, odlingsplanering och växelbruk
- Växtföljdens betydelse
- Planering av växtföljd
- Växtnäringsbalans på växtföljdsnivå
- Odlingsplanering med WISU (FHS, Peter Fritzén)
- Täckningsbidragskalkyler med WISU (FHS, Peter Fritzén)
- Odlingskartor med WISU (FHS, Peter Fritzén)
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.