•   Beroendeproblematik och missbrukarvård SO20SAI4-3002 06.10.2022-09.12.2022  5 sp  (USO21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
    -har kunskaper i missbrukarvårdens
    lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
    - kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
    - kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
    - Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
    - Nationella och globala trender
    - Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
    - Medberoende
    - Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    - Alexandersson, K. & Näsman, E. (2019) Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
    - Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2020) Alkohol- och narkotikaproblem.
    - Kaukonen, O. & Kuussaari, K. (2021) Päihdepalveluiden yhteiskunnalliset haasteet. THL rapport 2/2021 (online)
    - Pettersson, H. et.al. (2018) Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
    - Sandström, S. (2019) Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
    - Spak, F, m.fl. (2017) Bemötande inom beroendevård (online)
    - Virokannas, Elina (2017) Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten ”standpoint” (online)

    Undervisningsmetoder

    Närundervisning, konferensdeltagande, distansuppgift, simuleringsövning, workshop, individuellt kompendium och tentamen i par eller smågrupp

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Distansuppgift och närstudier 2 sp:
    Studerande deltar aktivt vid närstudietillfällena (frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter) och gör en distansuppgift med fokus på bemötande och funktionella metoder. Uppgiften beskrivs på kursens Moodle-sida.

    Kompendium och tentamen i par/grupp, 3 sp:
    Tentamen utgår från givna instuderingsfrågor. Studerande skapar inför tentamen ett individuellt kompendium där svaren på instuderingsfrågorna framgår.Tentamen bedöms enligt skala 0-5. Kompendiet bedöms som godkänt/underkänt, men har en höjande, neutral eller sänkande effekt på tentvitsordet. Mera info om examinationerna fås vid kursintroduktionen den 6.10.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.10.2022 - 09.12.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 07.10.2022

    Grupp(er)
    • USO21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Johanna Wikgren-Roelofs, Lilian Nordell

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Erfarenhetsexpert, gästföreläsare eller studiebesök

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Närstudier i Åbo: 6.10, 9.11, 12.11, 8.12, 9.12
    Deadline för individuellt kompendium den 11.11, inför partent/gruppstent den 12.11.2022.
    Deadline för distansuppgift; 8.12.2022

    Tid och plats

    Åbo, 6.10-9.12.2022.

    Internationella kontakter

    Ett lektionspass hålls på engelska om internationella utbytesstuderande deltar.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Närundervisning och distansuppgift, 2 sp: 2 x 27h
    Självstudier, individuellt kompendium och par- eller grupptent, 3 sp: 3 x 27h

    Bedömningskriterier
    Godkänd / Underkänd

    Distansuppgift och närstudier bedöms som godkänt/underkänt:
    - Givna instruktioner för distansuppgift följs
    - Deltagande under närstudiedagar
    - Professionellt förhållningssätt

    Kompendium (skrivs enligt Novias skrivanvisningar) och tentamen bedöms enligt skala 0-5:
    - Sakkunskap från vetenskapligt förankrad litteratur
    - Kunskap i lagstiftning och servicesystem
    - Instruktioner för upplägg, innehåll, val av källor följs
    - Professionellt förhållningssätt

    Studerande får feedback på kompendium och tentamen inom 3 arbetsveckor från deadline.