Hoppa till innehåll

Beroendeproblematik och missbrukarvård (5 sp)

Kod: SO20SAI4-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 07.10.2022

Tajmning

06.10.2022 - 09.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lilian Nordell
  • Johanna Wikgren-Roelofs

Lärare

Johanna Wikgren-Roelofs

Grupper

  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-har kunskaper i missbrukarvårdens
lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter

Innehåll

- Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Medberoende
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete

Tid och plats

Åbo, 6.10-9.12.2022.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Alexandersson, K. & Näsman, E. (2019) Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
- Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2020) Alkohol- och narkotikaproblem.
- Kaukonen, O. & Kuussaari, K. (2021) Päihdepalveluiden yhteiskunnalliset haasteet. THL rapport 2/2021 (online)
- Pettersson, H. et.al. (2018) Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
- Sandström, S. (2019) Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
- Spak, F, m.fl. (2017) Bemötande inom beroendevård (online)
- Virokannas, Elina (2017) Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten ”standpoint” (online)

Undervisningsmetoder

Närundervisning, konferensdeltagande, distansuppgift, simuleringsövning, workshop, individuellt kompendium och tentamen i par eller smågrupp

Praktik- och arbetslivssamarbete

Erfarenhetsexpert, gästföreläsare eller studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närstudier i Åbo: 6.10, 9.11, 12.11, 8.12, 9.12
Deadline för individuellt kompendium den 11.11, inför partent/gruppstent den 12.11.2022.
Deadline för distansuppgift; 8.12.2022

Internationella kontakter

Ett lektionspass hålls på engelska om internationella utbytesstuderande deltar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närundervisning och distansuppgift, 2 sp: 2 x 27h
Självstudier, individuellt kompendium och par- eller grupptent, 3 sp: 3 x 27h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Distansuppgift och närstudier bedöms som godkänt/underkänt:
- Givna instruktioner för distansuppgift följs
- Deltagande under närstudiedagar
- Professionellt förhållningssätt

Kompendium (skrivs enligt Novias skrivanvisningar) och tentamen bedöms enligt skala 0-5:
- Sakkunskap från vetenskapligt förankrad litteratur
- Kunskap i lagstiftning och servicesystem
- Instruktioner för upplägg, innehåll, val av källor följs
- Professionellt förhållningssätt

Studerande får feedback på kompendium och tentamen inom 3 arbetsveckor från deadline.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Distansuppgift och närstudier 2 sp:
Studerande deltar aktivt vid närstudietillfällena (frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter) och gör en distansuppgift med fokus på bemötande och funktionella metoder. Uppgiften beskrivs på kursens Moodle-sida.

Kompendium och tentamen i par/grupp, 3 sp:
Tentamen utgår från givna instuderingsfrågor. Studerande skapar inför tentamen ett individuellt kompendium där svaren på instuderingsfrågorna framgår.Tentamen bedöms enligt skala 0-5. Kompendiet bedöms som godkänt/underkänt, men har en höjande, neutral eller sänkande effekt på tentvitsordet. Mera info om examinationerna fås vid kursintroduktionen den 6.10.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav