Hoppa till innehåll

Funktionella metoder (3 sp)

Kod: SO20SOP3-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 03.09.2022

Tajmning

15.08.2022 - 31.10.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld
  • Lilian Nordell
  • Janina Dahla

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder

Innehåll

- Processhandledning och gruppdynamik
- Skapande metoder
- Rörelsebaserade metoder
- Kommunikation, delaktighet och reflektion
- Handledning genom funktionella metoder

Tid och plats

15.8-1.11.2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Karjalainen, A-L.2019. luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. Jyväskylä:PS-kustannus.

Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, förhandsuppgift, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten och praktiska övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgift om grupprocesser, inlämnad senast 2.9
Inlämningsuppgift, deadline 31.10
Gruppexamination 31.10 (online)

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Kompensationsuppgift vid frånvaro.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Studerandes tidsanvändning och belastning

3x27h=81h
Förhandsuppgift+närstudier (1sp)
Individuell inlämningsuppgift (1sp)
Gruppexamination (1sp) Gruppexaminationen kräver samarbete i smågrupp utanför närstudietillfällena. Innehåller både en skriftlig och en praktisk del.

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Kursansvarig lärare Lilian Nordell (lilian.nordell@novia.fi), lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi ) och lärare Peter Edelsköld (peter.edelsköld@novia.fi)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Förhandsuppgift+närstudier (1sp). Bedömning GK/UK
-närvaro
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-att följa anvisningarna för uppgiften

Individuell inlämningsuppgift (1sp). Bedömning H-5
Studerande bedöms enligt förmåga
-till innovation
-till reflektion
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-att följa anvisningarna för uppgiften

Gruppexamination (1sp). Bedömning H-5
Studerande bedöms enligt
-övningarnas relevans för syfte
-pedagogiskt upplägg
-i vilken mån deltagarna får vara aktiva under gruppaktiviteten
-gruppledarnas engagemang
-tillämpning av professionellt förhållningssätt

Studerande får feedback på inlämningsuppgift och gruppexamination inom 3 arbetsveckor från deadline/utförande.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav