•   Funktionella metoder SO20SOP3-3004 15.08.2022-31.10.2022  3 sp  (USO21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper
    - kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Processhandledning och gruppdynamik
    - Skapande metoder
    - Rörelsebaserade metoder
    - Kommunikation, delaktighet och reflektion
    - Handledning genom funktionella metoder

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lilian Nordell

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Karjalainen, A-L.2019. luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. Jyväskylä:PS-kustannus.

    Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

    Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

    Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

    Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

    Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, förhandsuppgift, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten och praktiska övningar

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Förhandsuppgift+närstudier (1sp). Bedömning GK/UK
    -närvaro
    -att knyta an till teori och hänvisa till källor
    -att följa anvisningarna för uppgiften

    Individuell inlämningsuppgift (1sp). Bedömning H-5
    Studerande bedöms enligt förmåga
    -till innovation
    -till reflektion
    -att knyta an till teori och hänvisa till källor
    -att följa anvisningarna för uppgiften

    Gruppexamination (1sp). Bedömning H-5
    Studerande bedöms enligt
    -övningarnas relevans för syfte
    -pedagogiskt upplägg
    -i vilken mån deltagarna får vara aktiva under gruppaktiviteten
    -gruppledarnas engagemang
    -tillämpning av professionellt förhållningssätt

    Studerande får feedback på inlämningsuppgift och gruppexamination inom 3 arbetsveckor från deadline/utförande.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    15.08.2022 - 31.10.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 03.09.2022

    Grupp(er)
    • USO21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Peter Edelsköld, Janina Dahla, Lilian Nordell

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.

    Kursansvarig lärare Lilian Nordell (lilian.nordell@novia.fi), lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi ) och lärare Peter Edelsköld (peter.edelsköld@novia.fi)

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Kompensationsuppgift vid frånvaro.
    Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Förhandsuppgift om grupprocesser, inlämnad senast 2.9
    Inlämningsuppgift, deadline 31.10
    Gruppexamination 31.10 (online)

    Tid och plats

    15.8-1.11.2022

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3x27h=81h
    Förhandsuppgift+närstudier (1sp)
    Individuell inlämningsuppgift (1sp)
    Gruppexamination (1sp) Gruppexaminationen kräver samarbete i smågrupp utanför närstudietillfällena. Innehåller både en skriftlig och en praktisk del.