Lilian Nordell
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Karjalainen, A-L.2019. luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. Jyväskylä:PS-kustannus.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Föreläsningar, förhandsuppgift, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten och praktiska övningar
Förhandsuppgift+närstudier (1sp). Bedömning GK/UK
-närvaro
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-att följa anvisningarna för uppgiften
Individuell inlämningsuppgift (1sp). Bedömning H-5
Studerande bedöms enligt förmåga
-till innovation
-till reflektion
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-att följa anvisningarna för uppgiften
Gruppexamination (1sp). Bedömning H-5
Studerande bedöms enligt
-övningarnas relevans för syfte
-pedagogiskt upplägg
-i vilken mån deltagarna får vara aktiva under gruppaktiviteten
-gruppledarnas engagemang
-tillämpning av professionellt förhållningssätt
Studerande får feedback på inlämningsuppgift och gruppexamination inom 3 arbetsveckor från deadline/utförande.
Svenska
15.08.2022 - 31.10.2022
15.06.2022 - 03.09.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Peter Edelsköld, Janina Dahla, Lilian Nordell
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Kursansvarig lärare Lilian Nordell (lilian.nordell@novia.fi), lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi ) och lärare Peter Edelsköld (peter.edelsköld@novia.fi)
Utbildning till socionom
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Kompensationsuppgift vid frånvaro.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Förhandsuppgift om grupprocesser, inlämnad senast 2.9
Inlämningsuppgift, deadline 31.10
Gruppexamination 31.10 (online)
15.8-1.11.2022
3x27h=81h
Förhandsuppgift+närstudier (1sp)
Individuell inlämningsuppgift (1sp)
Gruppexamination (1sp) Gruppexaminationen kräver samarbete i smågrupp utanför närstudietillfällena. Innehåller både en skriftlig och en praktisk del.