Klientarbete och servicehandledning (5 sp)
Kod: SO20SOS2-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 31.08.2022
Tajmning
31.08.2022 - 07.10.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO21D-ÅSocionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
-
ÖH21USOLED-ÅÖppna yh, socionomLed, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
Innehåll
- Begrepp och teoretiska referensramar
- Central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- Service- och klientplaner
- Klientprocessen
- Kartläggning av servicebehov (ICF)
- Principer för strukturerad dokumentering
- Klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- Yrkesroll och personlig professionalitet
- Kommunikation och samtalsteknik
- Klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Relations- och handledningskompetens
Tid och plats
31.8-7.10.22, Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Lagar
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsdiskussioner, smågruppsarbete, simulering, praktiska övningar och självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivsrepresentanter deltar i föreläsningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deltagande i digitalsimulering 3.10 3h
Individuell uppgift och inlämning senast 22.9
Gruppexamination: Grupprapport inlämning senast 2.10 seminarie 5.10 och 6.10
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Kompensationsuppgift vid frånvaro. Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Studerandes tidsanvändning och belastning
Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 2sp(54h) enligt schema . Se vidare information på kursens Moodle - sida vid kursstart
Individuell inlämningsuppgift och självstudier 1 sp(27h)
Grupparbete, grupprapport , seminarie och individuellt opponentskap 2sp (54h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kort feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Mer information och material gällande kursen finns på kursens virtuella plattform Moodle .
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 2sp (bedömning GK/UK)
Bedömningskriterier:
-aktivt deltagande
-deltagit i simulering
Individuell uppgift (1sp) Servicehandledning och dokumentering (bedöming 0-5)
Bedömningskriterier:
-Rapporten följer givna instruktioner
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Tillämpa professionellt förhållningssätt
- Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar
Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder
Grupparbete, grupprapport, seminariet 2sp (bedömning 0-5)
Bedömningskriterier:
-Rapporten följer givna instruktioner
-Tillämpa professionellt förhållningssätt och metoder
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Förmåga att tillämpa teori
-Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från källor
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav