Hoppa till innehåll

Klientarbete och servicehandledning (5 sp)

Kod: SO20SOS2-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 31.08.2022

Tajmning

31.08.2022 - 07.10.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla

Lärare

Janina Dahla

Grupper

  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • ÖH21USOLED-Å
    Öppna yh, socionomLed, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering

Innehåll

- Begrepp och teoretiska referensramar
- Central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- Service- och klientplaner
- Klientprocessen
- Kartläggning av servicebehov (ICF)
- Principer för strukturerad dokumentering
- Klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- Yrkesroll och personlig professionalitet
- Kommunikation och samtalsteknik
- Klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Relations- och handledningskompetens

Tid och plats

31.8-7.10.22, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.


Lagar
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsdiskussioner, smågruppsarbete, simulering, praktiska övningar och självstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetslivsrepresentanter deltar i föreläsningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deltagande i digitalsimulering 3.10 3h
Individuell uppgift och inlämning senast 22.9
Gruppexamination: Grupprapport inlämning senast 2.10 seminarie 5.10 och 6.10

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Kompensationsuppgift vid frånvaro. Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Studerandes tidsanvändning och belastning

Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 2sp(54h) enligt schema . Se vidare information på kursens Moodle - sida vid kursstart
Individuell inlämningsuppgift och självstudier 1 sp(27h)
Grupparbete, grupprapport , seminarie och individuellt opponentskap 2sp (54h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kort feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid

Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.

Mer information och material gällande kursen finns på kursens virtuella plattform Moodle .
Kursansvarig lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Schemalagda närstudier och förberedelse inför närstudier 2sp (bedömning GK/UK)
Bedömningskriterier:
-aktivt deltagande
-deltagit i simulering

Individuell uppgift (1sp) Servicehandledning och dokumentering (bedöming 0-5)

Bedömningskriterier:
-Rapporten följer givna instruktioner
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Tillämpa professionellt förhållningssätt
- Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar

Delaktighetsfrämjande handledningsmetoder
Grupparbete, grupprapport, seminariet 2sp (bedömning 0-5)

Bedömningskriterier:
-Rapporten följer givna instruktioner
-Tillämpa professionellt förhållningssätt och metoder
-Förmåga att stöda kommunikation och delaktighet
-Förmåga att tillämpa teori
-Förtrogenhet med ämnet: innehållsmässig sakkunskap utgående från källor

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav