•   Introduktion till högskolestudier SO22SAP1-3001 29.08.2022-04.11.2022  5 sp  (USO22D-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till högskolan och den egna utbildningen.
    - förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
    - vet vad som förväntas av en högskolestuderande.
    - kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera.
    - kan förverkliga småskaliga projekt.
    - har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser.
    - känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
    Förkunskapskrav
    Inga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
    - hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
    - studiestil, läs- och anteckningsteknik
    - tidsplanering och stresshantering
    - textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
    - ljud- och videoinspelning samt editering
    - olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
    - projektmetodik
    - sökning av vetenskaplig information i olika databaser
    - Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
    - Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Carolina Silin

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    __________________________________________

    Boktips för examination 3, videon om studieteknik

    Angelöw, B. 2003. Konsten med att lyckas med sina studier. Stockholm: Natur och Miljö
    Bergman, M. & Israelsson, B-M. 2018. Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Lund:Studentlitteratur
    Drew, S. & Bingham, R. 2010. The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham:Gower
    Kellquist, M. & Eneroth, M. 2010. Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm:Svenska studieteknikförlaget
    Klawitter Beusch, K. 2018. Alla kan lyckas med sina studier. Lund: Kakao
    Liljeqvist, B. 2006. Plugga smart och lär dig mer! Lund:Studentlitteratur
    Liljeqvist, B. 2019. Plugga smartare - Handbok i modern studieteknik. Lund:Studentlitteratur
    Nehls, E. 2020. Hur blir högre studier högre? : om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan. Lund:Studentlitteratur
    Studera smart. Praktiska handböcker (ca 6 olika) som hjälper dig att förbättra din studieteknik




    Fler litteraturtips och länkar finns på Moodle

    Undervisningsmetoder

    _____________________

    Informationstillfällen
    Föreläsningar
    Workshops
    Stadsvandring
    Besök på biblioteket
    Videoprojekt
    Quiz
    Artikelsökning
    Gruppuppsats

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    ___________________________________

    Examination 1, Projektplan med finsk standard
    För godkänt arbete krävs:
    - Att arbetet följer finsk standarduppställning
    - Att strukturen och texten är tydlig
    - Att alla relevanta delarna ingår
    Bedöms som GK/UK


    Examination 2, Video
    För godkänt arbete krävs:
    - att gruppen har skapat en video genom att filma rörlig bild med lämpligt videofilmningsprogram och redigerat den med ett videoediteringsprogram, samt tillfogat berättarröst, texter, animeringar och musik.
    - att gruppen har exporterat videon i lämpligt format till Stream och laddat upp länken i Moodle
    - videons innehåll är relevant för det valda temat och informativt
    - budskapet är tydligt
    Bedömning GK/UK


    Examination 3, Quiz
    För godkänd quiz krävs att minst 70 % av svaren ska vara rätt
    Bedömning GK/UK


    Examination 4, Gruppuppsats
    För godkänt arbete krävs:
    - förmåga att kunna sammanfatta relevant data
    - kritisk reflektion
    - användning av metodlitteratur
    - tydlig redogörelse för sökprocessen
    - att Novias skrivanvisningar följs
    Bedöms som GK/UK


    Examination 5, Deltagande i karriärvägledningssamtal 1
    - Ifylld och uppladdad förhandsblankett
    - Aktivt deltagande


    Examination 6, Uppvisande av utdrag ur straffregistret
    - Då dokumentet är uppvisat godkänns delprestationen

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    29.08.2022 - 04.11.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 02.10.2022

    Grupp(er)
    • USO22D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Smågrupper
    • Grupp A (Koko: 10.
    • Grupp B (Koko: 10.
    • Grupp C (Koko: 10.
    • Grupp C (Koko: 10.
    • Grupp E (Koko: 10.
    • Grupp F (Koko: 10.
    Lärare

    Katarina Sandström, Carolina Silin, Pia Liljeroth

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    ______________________________________________

    Examination 1, Projektplan med finsk standard
    - Projektplanen för videoprojektet ska skrivas i finsk standard
    - Alla projektgruppens medlemmar ska tillsammans skriva projektplanen
    - Planen ska innehålla projektets syfte, mål, delmål, åtgärdsplan, tidtabell, ansvarsfördelning, teoretisk förankring (berätta kort vilka teorier ni kommer att utgå ifrån och nämn vilka böcker och publikationer ni kommer att använda för att skapa relevant innehåll i videon)
    - Omfattningen: 4-5 sidor text
    - Projektplanen ska lämnas in senast den 14.9 på Moodle.
    - Katarina Sandström bedömer det tekniska utförandet dvs att planen följer anvisningarna för finsk standard och Carolina Silin bedömer innehållet dvs att projektplanen innehåller nödvändig information
    - Feedbacken meddelas i Moodle


    Examination 2, Video
    - Studerande gör gruppvis videon på temat studieteknik. Gruppen väljer ett ämne inom studieteknik som den fokuserar på
    - De som ser videon ska lära sig mer om en aspekt av studieteknik t.ex. tidsplanering, lästeknik, anteckningsteknik eller stresshantering
    - Videon görs i grupper på 3-4 studerande
    - Gruppen ska använda minst fyra tillförlitliga, skriftliga källor som underlag för videon. Dessutom kan gruppen använda en intervju med en professionell som är insatt i studieteknik som en källa.
    - Videon ska bestå av rörlig bild, berättarröst, texter, animeringar och musik
    - Videons längd ska vara 4-5 minuter
    - Länken till videon laddas upp på Moodle senast den 7.10
    - Gruppen presenterar kort och visar sin video den 11.10 grupp A-C och 12.10 grupp D-F (obligatoriskt)
    - Carolina Silin ger muntlig feedback under presentationstillfället
    - Bedömning GK/UK


    Examination 3, Quiz
    - Quiz om studier på högskolan, de virtuella plattformar som Novia använder, studieteknik, projektmetodik och sådant som har behandlats under IT-timmarna
    - Individuellt
    - Avläggs den 28.10 på Moodle
    - Gemensam examination för Kati och Carolina
    - Bedömning GK/UK


    Examination 4, Gruppuppsats
    - Examinationen utförs dels individuellt dels i smågrupper
    - Artikelsökning och sammanställning av artikelöversikt (individuell uppgift)
    - På basen av den individuella uppgiften skriver studerande i grupper en gemensam rapport baserad på angivna frågor. Rapporten ska följa Novias skrivanvisningar.
    - Grupperna får handledning (se läsordningen) inför inlämningen av rapporten
    - Rapporten lämnas in i respektive grupps diskussionsforum på Moodle och skriftlig feedback ges i diskussionsforumet
    - Deadline 4.11
    - Bedömning GK/UK
    - Examinationen är gemensam för Pia Liljeroth och Katarina Sandström
    - Närmare anvisningar på Moodle


    Examination 5, Deltagande i karriärvägledningssamtal 1


    Examination 6, Utdrag ur straffregistret

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    -

    Tid och plats

    ____________

    29.8-4.11.2022
    Henriksgatan och Gripen

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    _____________________________________________

    Tidsanvändning

    Examination 1, Projektplan med finsk standard
    - 0,5 sp motsvarar en arbetsmängd på 14 h för den enskilda studerande

    Examination 2, Video
    - 2 sp motsvarar en arbetsmängd på 54 h för den enskilda studerande

    Examination 3, Quiz
    - 1 sp motsvarar en arbetsmängd på 27 h för den enskilda studerande

    Examination 4, Gruppuppsats
    - 1,5 sp motsvarar en arbetsmängd på 40 h för den enskilda studerande

    Examination 5, Deltagande i utvecklings- och karriärvägledningssamtal 1

    Examination 6, Uppvisande av utdrag ur straffregistret