Socialpedagogik (5 sp)
Kod: SOCSP191-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
16.08.2019 - 30.09.2019
Tajmning
01.08.2019 - 31.07.2020
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
- Viveka Ågren-Rintala
Lärare
Eva Juslin
Grupper
-
SEP19H-SOCSPSeparat studierätt (h19) Behörighetsgivande studier i social- och småbarnspedagogik, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har fördjupade kunskaper om socialpedagogiska förklaringsmodeller och teorier
- kan använda sig av en socialpedagogisk tolkningsram och ett livscykelperspektiv för att förstå människan i hennes sociala sammanhang
- förstår betydelsen av socialpedagogiskt arbete för olika klientgrupper
Innehåll
Socialpedagogisk teori och metoder samt tillämpningar av dessa i integrationen av olika grupper i samhället
Tid och plats
höstterminen 2019
Studiematerial och rekommenderad litteratur
LITTERATURLISTA:
Tentamenslitteratur:
1. Elina Nivala & Sanna Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka, Gaudeamus
2. Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2014) Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete. Stockholm, Liber
3. Eriksson & Nilsson (2013) Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Daidalos
- kapitel 2-3, 9-10, 11 och 13
4. Manimalisrapporten 2017, Sällskapsdjurens betydelse för människan och samhället, kapitel 2 och 3 http://manimalis.com/wp-content/uploads/2017/05/Manimalisrapporten-2017-web-1710.pdf
5. Naturen som kraftkälla. Om hur och varför naturen påverkar hälsan
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8252-3.pdf?pid=3961
Övrig litteratur:
Grahn Patrick & Ottosson Åsa (2010): Alnarpsmetoden. Trädgårdsterapi. Bokförlaget Bonnier Existens
Håkansson, Margareta : Djurens betydelse för människornas hälsa
http://www.lawebb.se/visionhastvarmdo/dokument/djurens_betydelse.pdf
Kurki, Leena (2008) Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka
Kurki, L, Nivala, E & Sipilä-Lähdekorpi, P (2006) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa
Kurki, L, Kurki-Suutarinen, M & Taruvuori, K (2010) Muurien sisällä. Sosiokulttuurinen innostaminen vankilassa
Kurki, L (2008) Innostava vanhuus
Kurki, L (2015) Yhteisö väreissä (ISBN: 9789522604002)
Kurki, L & Kurki-Suutarinen, M (2014) Machiavellista samuraihin. Kohti innostavaa johtajuutta
Leonie Hohenthal-Antin (2006) Kutkuttavaa taidetta. Taidetoiminta seniori- ja vanhustyössä
Markku T. Hyyppä (2002) Elinvoimaa yhteisöstä. Sosiaalinen pääoma ja terveys
Ilkka Turkka - Ville Turkka (2008) Icehearts – joukkue kasvun tukena
Eija Leskinen (2010) Ryhmä toimimaan! Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön
Tuija Karjalainen - Eija Leskinen (2009) Kuvallisen ilmaisun taito 2. Iloa ja ideoita kuvataiteen tekemiseen
Perttula Elina (2009) Iloa ja kuntoa kulttuurista. Kartoitus kulttuurin hyvinvointipalveluista Kaakkois-Suomessa
Hovi-Pulsa Raija (2011) Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus, Itä-Suomen Yliopisto
Nivala, E & Saastamoinen, M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Nätpublikation, Nätverket för ungdomsfostran
Molin, Gustavsson & Hermansson (red) (2008) Meningsskapande och delaktighet. Om vår tids socialpedagogik
Storö Jan (2013) Practical social pedagogy: theories, values and tools for working with children and young people
Yli-Viikari Anja ja Suomela Maria. Maaseudun uusi aika-verkkolehti 22.12.2016. Maatilat kasvatuksen ja kuntoutuksen ympäristöinä – kokeilutoiminnan kautta kasvuun.
http://www.mua-lehti.fi/maatilat-kasvatuksen-ja-kuntoutuksen-ymparistoina-kokeilutoiminnan-kautta-kasvuun/
Hundar i vård och omsorg. Vägledning till praktiskt arbete
http://www.svf.se/Documents/Annonser/hundar%20i%20vård%20o%20omsorg%20-%20webb.pdf
Finska terapihundskolan, https://www.finskaterapihundskolan.com/
Sveriges terapihundskolas videon:
http://terapihundskolan.se/media-2/?v=f003c44deab6
Undervisningsmetoder
Litteraturstudier, individuell uppgift
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
höstterminen 2019
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd tentamen och godkänd individuell uppgift
Underkänd (0)
- Studerande saknar grundläggande kunskaper i socialpedagogisk teori och socialpedagogiska metoder
- Studerande har inte deltagit i tentamen och/eller inte presenterat en godkänd individuell uppgift
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
- Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket