Hoppa till innehåll

Socialpedagogik (5 sp)

Kod: SOCSP191-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

16.08.2019 - 30.09.2019

Tajmning

01.08.2019 - 31.07.2020

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Susanne Davidsson
  • Viveka Ågren-Rintala

Lärare

Eva Juslin

Grupper

  • SEP19H-SOCSP
    Separat studierätt (h19) Behörighetsgivande studier i social- och småbarnspedagogik, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har fördjupade kunskaper om socialpedagogiska förklaringsmodeller och teorier
- kan använda sig av en socialpedagogisk tolkningsram och ett livscykelperspektiv för att förstå människan i hennes sociala sammanhang
- förstår betydelsen av socialpedagogiskt arbete för olika klientgrupper

Innehåll

Socialpedagogisk teori och metoder samt tillämpningar av dessa i integrationen av olika grupper i samhället

Tid och plats

höstterminen 2019

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LITTERATURLISTA:
Tentamenslitteratur:
1. Elina Nivala & Sanna Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka, Gaudeamus
2. Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2014) Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete. Stockholm, Liber
3. Eriksson & Nilsson (2013) Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Daidalos
- kapitel 2-3, 9-10, 11 och 13
4. Manimalisrapporten 2017, Sällskapsdjurens betydelse för människan och samhället, kapitel 2 och 3 http://manimalis.com/wp-content/uploads/2017/05/Manimalisrapporten-2017-web-1710.pdf
5. Naturen som kraftkälla. Om hur och varför naturen påverkar hälsan
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8252-3.pdf?pid=3961
Övrig litteratur:
Grahn Patrick & Ottosson Åsa (2010): Alnarpsmetoden. Trädgårdsterapi. Bokförlaget Bonnier Existens
Håkansson, Margareta : Djurens betydelse för människornas hälsa
http://www.lawebb.se/visionhastvarmdo/dokument/djurens_betydelse.pdf
Kurki, Leena (2008) Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka
Kurki, L, Nivala, E & Sipilä-Lähdekorpi, P (2006) Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa
Kurki, L, Kurki-Suutarinen, M & Taruvuori, K (2010) Muurien sisällä. Sosiokulttuurinen innostaminen vankilassa
Kurki, L (2008) Innostava vanhuus
Kurki, L (2015) Yhteisö väreissä (ISBN: 9789522604002)
Kurki, L & Kurki-Suutarinen, M (2014) Machiavellista samuraihin. Kohti innostavaa johtajuutta
Leonie Hohenthal-Antin (2006) Kutkuttavaa taidetta. Taidetoiminta seniori- ja vanhustyössä
Markku T. Hyyppä (2002) Elinvoimaa yhteisöstä. Sosiaalinen pääoma ja terveys
Ilkka Turkka - Ville Turkka (2008) Icehearts – joukkue kasvun tukena
Eija Leskinen (2010) Ryhmä toimimaan! Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön
Tuija Karjalainen - Eija Leskinen (2009) Kuvallisen ilmaisun taito 2. Iloa ja ideoita kuvataiteen tekemiseen
Perttula Elina (2009) Iloa ja kuntoa kulttuurista. Kartoitus kulttuurin hyvinvointipalveluista Kaakkois-Suomessa
Hovi-Pulsa Raija (2011) Arkilähtöinen perhetyö. Strukturoitua avoimuutta. Lisensiaatintutkimus, Itä-Suomen Yliopisto
Nivala, E & Saastamoinen, M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori – utgångspunkter och inlägg. Nätpublikation, Nätverket för ungdomsfostran
Molin, Gustavsson & Hermansson (red) (2008) Meningsskapande och delaktighet. Om vår tids socialpedagogik
Storö Jan (2013) Practical social pedagogy: theories, values and tools for working with children and young people
Yli-Viikari Anja ja Suomela Maria. Maaseudun uusi aika-verkkolehti 22.12.2016. Maatilat kasvatuksen ja kuntoutuksen ympäristöinä – kokeilutoiminnan kautta kasvuun.
http://www.mua-lehti.fi/maatilat-kasvatuksen-ja-kuntoutuksen-ymparistoina-kokeilutoiminnan-kautta-kasvuun/
Hundar i vård och omsorg. Vägledning till praktiskt arbete
http://www.svf.se/Documents/Annonser/hundar%20i%20vård%20o%20omsorg%20-%20webb.pdf
Finska terapihundskolan, https://www.finskaterapihundskolan.com/
Sveriges terapihundskolas videon:
http://terapihundskolan.se/media-2/?v=f003c44deab6

Undervisningsmetoder

Litteraturstudier, individuell uppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

höstterminen 2019

Förverkligandets alternativa prestationssätt

-

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänd tentamen och godkänd individuell uppgift

Underkänd (0)

- Studerande saknar grundläggande kunskaper i socialpedagogisk teori och socialpedagogiska metoder
- Studerande har inte deltagit i tentamen och/eller inte presenterat en godkänd individuell uppgift

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
- Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket