Ralf Lillbacka
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik
Eller enligt examinators anvisningar.
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande ska i tentamen visa kunskap i vetenskaplig metodologi
Statistik (2 sp)
- Genom tentamen, alternativt en skriftlig övningsuppgift, och en övningsuppgift som omfattar statistisk analys bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Svenska
01.09.2022 - 04.12.2022
02.07.2022 - 04.09.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Ralf Lillbacka
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Delkursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftlig examination.
Statistik (2 sp)
Delkursen bedöms enligt tentamen, alternativt motsvarande övningsarbete, som bedöms enligt skalan 1-5, samt ett övningsarbete som bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt
Tentamen eller alternativa examinationsformen sker i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.
Se veckoschema
27 h per studiepoäng: 81 h för forskningsmetodik, allmän del, samt 54 h för statistik, totalt 135 h.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
Statistik (2 sp)
Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.