•   Forskningsmetodik 2 SOV10FM-3007 01.09.2022-04.12.2022  5 sp  (USO20D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen, samt kan analysera och tillämpa beskrivande statistik
    - behärskar grundbegreppen inom de kvalitativa forskningsmetoderna samt har kunskap om de vanligaste metoderna för kvantitativ och kvalitativ datainsamling och analys
    - känner till forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen. Hon/han kan planera, organisera och självständigt, dock under handledning, genomföra ett examensarbete
    Förkunskapskrav
    Forskningsmetodik 1
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - forskningsprocessens olika faser
    - principer och krav, datainsamling och analys inom kvantitativ och kvalitativ forskning
    - kvalitativ innehållsanalys
    - beskrivande statistik; sannolikhetslära och estimation, statistisk inferens
    - hypotesprövning och bivariata sambandstester
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    - Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
    Statistik (2 sp)
    Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    • Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    • Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    • Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    • Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Ralf Lillbacka

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
    2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
    3. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik
    Eller enligt examinators anvisningar.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    - Studerande ska i tentamen visa kunskap i vetenskaplig metodologi
    Statistik (2 sp)
    - Genom tentamen, alternativt en skriftlig övningsuppgift, och en övningsuppgift som omfattar statistisk analys bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.09.2022 - 04.12.2022

    Anmälningstid

    02.07.2022 - 04.09.2022

    Grupp(er)
    • USO20D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Ralf Lillbacka

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Delkursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftlig examination.
    Statistik (2 sp)
    Delkursen bedöms enligt tentamen, alternativt motsvarande övningsarbete, som bedöms enligt skalan 1-5, samt ett övningsarbete som bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Tentamen eller alternativa examinationsformen sker i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.

    Tid och plats

    Se veckoschema

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    27 h per studiepoäng: 81 h för forskningsmetodik, allmän del, samt 54 h för statistik, totalt 135 h.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    - Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
    Statistik (2 sp)
    Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Studerande har i tentamen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder.
    Statistik (2 sp):
    Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Studerande har i tentamen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder.
    Statistik (2 sp):
    Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
    Studerande har i tentamen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder.
    Statistik (2 sp):
    Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.