Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik 2 (5 sp)

Kod: SOV10FM-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2022 - 04.09.2022

Tajmning

01.09.2022 - 04.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Ralf Lillbacka

Lärare

Ralf Lillbacka

Grupper

  • USO20D-V
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen, samt kan analysera och tillämpa beskrivande statistik
- behärskar grundbegreppen inom de kvalitativa forskningsmetoderna samt har kunskap om de vanligaste metoderna för kvantitativ och kvalitativ datainsamling och analys
- känner till forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen. Hon/han kan planera, organisera och självständigt, dock under handledning, genomföra ett examensarbete

Innehåll

- forskningsprocessens olika faser
- principer och krav, datainsamling och analys inom kvantitativ och kvalitativ forskning
- kvalitativ innehållsanalys
- beskrivande statistik; sannolikhetslära och estimation, statistisk inferens
- hypotesprövning och bivariata sambandstester

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik
Eller enligt examinators anvisningar.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen eller alternativa examinationsformen sker i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Delkursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftlig examination.
Statistik (2 sp)
Delkursen bedöms enligt tentamen, alternativt motsvarande övningsarbete, som bedöms enligt skalan 1-5, samt ett övningsarbete som bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h per studiepoäng: 81 h för forskningsmetodik, allmän del, samt 54 h för statistik, totalt 135 h.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande ska i tentamen visa kunskap i vetenskaplig metodologi
Statistik (2 sp)
- Genom tentamen, alternativt en skriftlig övningsuppgift, och en övningsuppgift som omfattar statistisk analys bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.

Underkänd (0)

Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
Statistik (2 sp)
Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.

Förkunskapskrav

Forskningsmetodik 1