Nadja Suomela
Följande tre källor används till hemtentamen:
Mattson, T. (2017) Kunskap och lärande i socialt arbete. Om socialarbetare och viljan att veta. s. 43-78. Gleerups
Parrish, M.(2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. s. 14-47 samt 130-171. Liber
Säljö, R. (2015) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups - valda delar ur denna fås av kursansvarige
Följande källor används för självstudiearbetet:
Johansson, T. m.fl. (2013) Uppväxtvillkor - samhälle och individ i förändring. Liber
Utöver Johansson söker studerande egna vetenskapliga källor och artiklar
Föreläsningar, grupparbeten, eget självstudiearbete - livslinjeanalys
Som grund för bedömning är godkänd närvaro vid tillfällen som kräver obligatorisk närvaro. Godkänd livslinjeanalys samt godkänd hemtentamen
Svenska
08.09.2021 - 31.12.2021
01.08.2021 - 30.09.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Pia Höglund-Ingo
Mera detaljerade uppgifter ges kring självstudiearbete och tentamen i samband med kursstart. Notera att första tillfället är alltid obligatoriskt
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Godkänd närvaro vid obligatoriska moment
Godkänd hemtentamen
Godkänd livslinjeanalys
På kursen medverkar lärarauskultant som åhörare
Vid introduktionen av kursen fås ett detaljerat tidsschema på vad som händer inom ramen för kursen. Kursöversikten hittar du på moodlecourses på pedagogikkursen. Ungeförlig tidtabell för kursen. Vid kursstart ges en mera detaljerad beskrivning (kursöversikt) kring hur kursen förverkligas:
v. 36 - 3 timmar - Tema: Presentation av kursen och introduktion till ämnet. Instruktioner för hemtentamen samt instruktioner för livscykelanalys. Lärande och pedagogik i teorin och praktiken och socionomen i sin roll som stödjande av andras lärande, tillväxt och utveckling (Introducerande tillfälle kräver obligatorisk närvaro)
v. 37 - 3 timmar - Tema:Livslinjen
v. 38 - 3+3 timmar - Presentation/diskussion kring egen och andras livslinjer. Olika synsätt på hur vi mänskor lär oss något. Mänskosyn och kunskapssyn. Olika synsätt på hur vi mänskor lär oss något samt synsättens konsekvenser för pedagogen(socionomen) och "den andre".
v. 40 - 3 timmar - Olika synsätt på lärandet fortsätter
v. 41 - 3 timmar - Lärstilar- och strategier, multipla intelligenser samt högkänslighet och påverkan på lärande, övningar (Tillfället kräver obligatorisk närvaro)
Höstterminen 2021 - september - oktober
21 timmar föreläsning och övningar
57 timmar eget arbete (tentamen och livslinjeanalys)
Studerande behandlar frågan på en ytterst allmän och ytlig nivå
Studerande har besvarat frågan på ett relevant sätt och förmår göra egna tillämpande reflektioner
Studerande har klart besvarat frågan och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra egna relevanta, reflekterande paralleller
Studerande visar klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring pedagogiska fenomen och dess koppling till det sociala fältet på ett djupgående sätt