Hoppa till innehåll

Pedagogik (3 sp)

Kod: SOV10ML01-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2021 - 30.09.2021

Tajmning

08.09.2021 - 31.12.2021

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Pia Höglund-Ingo

Lärare

Nadja Suomela

Grupper

  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • ÖH21USOLED-V
    Öppna yh, socionomLed, Vasa

Lärandemål

Kursen inlärningsresultat är att den studerande:
-har beredskap att förståden livslånga lärandeprocessen som idé och kan reflektera kring sin egen lärandeprocess.
-förstår och kan ta värdemässig ställning till olika inlärningsteorier samt hur dessa kan påverka individer och deras upplevelser av pedagogisk verksamhet i olika former
-har förmågan att kritiskt granska hur egnapedagogiska strategier kanpåverka skeendet i olika pedagogiska situationer
-behärskar centrala begrepp inom pedagogiksom vetenskapsområde och som praktisk verksamhet

Innehåll

-Reflektion kring eget och andras lärande
-Socionomens roll som stödjare av andras lärande och utveckling
-Lärstilar och strategier
-Multipla intelligenser
-Livslångt lärande ur mikro- och makroperspektiv-
-Inlärningsteorier och deras relevans för det sociala arbetsområdet

Tid och plats

Höstterminen 2021 - september - oktober

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Följande tre källor används till hemtentamen:
Mattson, T. (2017) Kunskap och lärande i socialt arbete. Om socialarbetare och viljan att veta. s. 43-78. Gleerups
Parrish, M.(2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. s. 14-47 samt 130-171. Liber
Säljö, R. (2015) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups - valda delar ur denna fås av kursansvarige
Följande källor används för självstudiearbetet:
Johansson, T. m.fl. (2013) Uppväxtvillkor - samhälle och individ i förändring. Liber
Utöver Johansson söker studerande egna vetenskapliga källor och artiklar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, eget självstudiearbete - livslinjeanalys

Praktik- och arbetslivssamarbete

På kursen medverkar lärarauskultant som åhörare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vid introduktionen av kursen fås ett detaljerat tidsschema på vad som händer inom ramen för kursen. Kursöversikten hittar du på moodlecourses på pedagogikkursen. Ungeförlig tidtabell för kursen. Vid kursstart ges en mera detaljerad beskrivning (kursöversikt) kring hur kursen förverkligas:
v. 36 - 3 timmar - Tema: Presentation av kursen och introduktion till ämnet. Instruktioner för hemtentamen samt instruktioner för livscykelanalys. Lärande och pedagogik i teorin och praktiken och socionomen i sin roll som stödjande av andras lärande, tillväxt och utveckling (Introducerande tillfälle kräver obligatorisk närvaro)
v. 37 - 3 timmar - Tema:Livslinjen
v. 38 - 3+3 timmar - Presentation/diskussion kring egen och andras livslinjer. Olika synsätt på hur vi mänskor lär oss något. Mänskosyn och kunskapssyn. Olika synsätt på hur vi mänskor lär oss något samt synsättens konsekvenser för pedagogen(socionomen) och "den andre".
v. 40 - 3 timmar - Olika synsätt på lärandet fortsätter
v. 41 - 3 timmar - Lärstilar- och strategier, multipla intelligenser samt högkänslighet och påverkan på lärande, övningar (Tillfället kräver obligatorisk närvaro)

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänd närvaro vid obligatoriska moment
Godkänd hemtentamen
Godkänd livslinjeanalys

Studerandes tidsanvändning och belastning

21 timmar föreläsning och övningar
57 timmar eget arbete (tentamen och livslinjeanalys)

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera detaljerade uppgifter ges kring självstudiearbete och tentamen i samband med kursstart. Notera att första tillfället är alltid obligatoriskt

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Som grund för bedömning är godkänd närvaro vid tillfällen som kräver obligatorisk närvaro. Godkänd livslinjeanalys samt godkänd hemtentamen

Underkänd (0)

Studerande behandlar frågan på en ytterst allmän och ytlig nivå

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har besvarat frågan på ett relevant sätt och förmår göra egna tillämpande reflektioner

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har klart besvarat frågan och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra egna relevanta, reflekterande paralleller

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring pedagogiska fenomen och dess koppling till det sociala fältet på ett djupgående sätt

Förkunskapskrav

Inga förhandskrav