Hoppa till innehåll

Leadership in a Multicultural Society (5 sp)

Kod: SOV10ML05-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 15.03.2021

Tajmning

16.03.2021 - 31.05.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Sigfrids

Grupper

  • SO18A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • USO18D-V
    Socionom (YH) h18, dagstudier, Vasa
  • SO18A
    SO18A

Smågrupper

  • SO18A

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö

Innehåll

Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation

Tid och plats

Startar 16.3.2021, distans i Teams

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Yukl, Gary (2013). Leadership in Organizations. Pearson Education Limited, erth edition, global edition. Selected chapters
Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press
Material utdelat av läraren

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar i grupp
Individuella uppgifter
Presentationer

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närvaro 80% för godkänd kurs

Periodisering av innehållet

Föreläsning med övningar 24 h
Eget arbete 111 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Förverkligas på engelska (skriftliga uppgifter kan göras på svenska/finska)
Kursansvarig Johanna Sigfrids (johanna.sigfrids@novia.fi)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala H 1-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner.

Förkunskapskrav

Organisation och ledarskap