Leadership in a Multicultural Society (5 sp)
Kod: SOV10ML05-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 15.03.2021
Tajmning
16.03.2021 - 31.05.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Grupper
- SO18A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO18D-VSocionom (YH) h18, dagstudier, Vasa
-
SO18ASO18A
Smågrupper
- SO18A
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö
Innehåll
Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation
Tid och plats
Startar 16.3.2021, distans i Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Yukl, Gary (2013). Leadership in Organizations. Pearson Education Limited, erth edition, global edition. Selected chapters
Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press
Material utdelat av läraren
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar i grupp
Individuella uppgifter
Presentationer
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närvaro 80% för godkänd kurs
Periodisering av innehållet
Föreläsning med övningar 24 h
Eget arbete 111 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Förverkligas på engelska (skriftliga uppgifter kan göras på svenska/finska)
Kursansvarig Johanna Sigfrids (johanna.sigfrids@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala H 1-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner.
Förkunskapskrav
Organisation och ledarskap