Hoppa till innehåll

Missbruk, mental ohälsa och metodik (10 sp)

Kod: SOV13AL04-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 10.01.2021

Tajmning

01.01.2021 - 31.12.2021

Antal studiepoäng

10 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 20

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Anita Ståhl-Levón
  • Marlene Gädda

Grupper

  • USO19D-V
    Socionom (YH), h19, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera metoder för tidigt ingripande och behov av krishjälp
- kan särskilja mentalvårdstjänster med beaktande av individuella behov hos klienten
- känner till och kan utvärdera olika behandlingsmetoder inom mentalvårds- och missbruksarbete
- har kunskap om och kan tillämpa lagstiftning och samhällelig styrning inom mental- och missbrukarvård
- kan identifiera individuella och samhälleliga konsekvenser av missbruk och beroende samt tillämpa förebyggande arbete inom mentalvårds- och missbrukarvården

Innehåll

Centrala mål, innehåll och metoder inom missbruks- och mentalvårdsarbete

Tid och plats

Vasa Novia, Alere våren 2021 torsdag 22.4 och måndag 24.5 (med reservation för eventuella förändringar)
Vasa Novia, Alere hösten 2021 vecka 36 -

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Barn- och ungdomspsykiatri
Alfvén, G. 2017. Barn och psykosomatik i teori och klinik. Studentlitteratur, Stockholm.
Gillberg, C. 2016. Neurpsykiatriska funktionshinder hos barn och ungdomar. Internetmedicin.se
Moell, C & Gustafsson, J. (Red.) 2017. Ped. Kapitel 35 om Barn- och ungdomspsykiatri av Engström, I.. Liber, Stockholm.
Utvalda delar ur Skhole
Barn och ungdoms psykiatrin
Moell, C & Gustafsson, J. (Red.) 2011. Ped. Kapitel 35 om misshandel. Liber, Stockholm.
Åhörarkopior
Vuxenpsykiatri
Levander, S.,Adler, H.,Gefvert, O. & Tuninger, E. 2017. Psykiatri - en orienterande översikt. Studentlitteratur, Stockholm
Brenner, E.,Rydell, P. & Skoog, I. 2016. Akut psykiatri. Studentlitteratur, Stockholm
Glant, H. 2010. Ny i psykiatrin, Gothia Förlag, Stockholm
Johansson, R&S & Skärgren, L. 2016. Samhällsbaserad psykiatri. Liber, Stockholm
Nyberg, U. 2018. Suicidprevention i praktiken. Natur och kultur, Stockholm
Hallberg, U. 2018. Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar - en kunskapsöversikt. Liber AB, Stockholm
Ringskog Vagnhammar S & Wasserman, D. 2017. Studentlitteratur, Stockholm
Levander, S.,Adler, H.,Gefvert, O. & Tuninger, E. 2017. Psykiatri - en orienterande översikt. Studentlitteratur, Stockholm
Brenner, E.,Rydell, P. & Skoog, I. 2016. Akut psykiatri. Studentlitteratur, Stockholm
Glant, H. 2010. Ny i psykiatrin, Gothia Förlag, Stockholm
Johansson, R&S & Skärgren, L. 2016. Samhällsbaserad psykiatri. Liber, Stockholm
Nyberg, U. 2018. Suicidprevention i praktiken. Natur och kultur, Stockholm
Hallberg, U. 2018. Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar - en kunskapsöversikt. Liber AB, Stockholm
Ringskog Vagnhammar S & Wasserman, D. 2017. Studentlitteratur, Stockholm
Åhörarkopior
Enligt föreläsarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösningar
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
studiebesök
Erfarenhetsexperter
Seminarium
Deltagande i projekt

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare våren 2021 och hösten 2021:

Erfarenhetsexpert från olika områden inom psykiatrin och missbrukarvården
Studiebesök till olika vårdinrättningar och organisationer
I samband med projekt Familjen kan studerande ha kontakt med olika vårdinrättningar, organisationer och privata personer med erfarenhet av problematiken
I samband med projektet tillsammans med UsÖ har studerande en drogförebyggande dag för högstadie elever

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mellanseminarium i projekt familjen Marlene och Anita deltar
Slutseminarium i projekt familjen Anita och Marlene deltar
Deadline för sjävstudieuppgifter
Seminarie kring metoder i missbrukarvården
Projektdagen kring missbruk

Självstudieuppgifter deadline?

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Virtuell tentamen
Hemtentamen
Grupparbete
Individuella uppgifter
Projekt Familjen
Projektdag med UsÖ (Uppsökande stödtjänster för unga i Österbotten)

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala för Projekt familjen:
Följande punkter bedöms:
Utgångspunker och målsättning med skalan 1 - 5
Teoretisk grund och litteraturanvändning med skalan 1 - 5
Processbehärskning med skalan 1 - 5
Arbetes innehållsmässiga och logiska struktur med skalan 1 - 5
Analys och resultatredovisning med skalan 1 - 5
Presentation med skalan 1 - 5

Underkänd (0)

Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Mentalvård
Missbrukarvård