Anita Ståhl-Levón
Barn- och ungdomspsykiatri
Alfvén, G. 2017. Barn och psykosomatik i teori och klinik. Studentlitteratur, Stockholm.
Gillberg, C. 2016. Neurpsykiatriska funktionshinder hos barn och ungdomar. Internetmedicin.se
Moell, C & Gustafsson, J. (Red.) 2017. Ped. Kapitel 35 om Barn- och ungdomspsykiatri av Engström, I.. Liber, Stockholm.
Utvalda delar ur Skhole
Barn och ungdoms psykiatrin
Moell, C & Gustafsson, J. (Red.) 2011. Ped. Kapitel 35 om misshandel. Liber, Stockholm.
Åhörarkopior
Vuxenpsykiatri
Levander, S.,Adler, H.,Gefvert, O. & Tuninger, E. 2017. Psykiatri - en orienterande översikt. Studentlitteratur, Stockholm
Brenner, E.,Rydell, P. & Skoog, I. 2016. Akut psykiatri. Studentlitteratur, Stockholm
Glant, H. 2010. Ny i psykiatrin, Gothia Förlag, Stockholm
Johansson, R&S & Skärgren, L. 2016. Samhällsbaserad psykiatri. Liber, Stockholm
Nyberg, U. 2018. Suicidprevention i praktiken. Natur och kultur, Stockholm
Hallberg, U. 2018. Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar - en kunskapsöversikt. Liber AB, Stockholm
Ringskog Vagnhammar S & Wasserman, D. 2017. Studentlitteratur, Stockholm
Levander, S.,Adler, H.,Gefvert, O. & Tuninger, E. 2017. Psykiatri - en orienterande översikt. Studentlitteratur, Stockholm
Brenner, E.,Rydell, P. & Skoog, I. 2016. Akut psykiatri. Studentlitteratur, Stockholm
Glant, H. 2010. Ny i psykiatrin, Gothia Förlag, Stockholm
Johansson, R&S & Skärgren, L. 2016. Samhällsbaserad psykiatri. Liber, Stockholm
Nyberg, U. 2018. Suicidprevention i praktiken. Natur och kultur, Stockholm
Hallberg, U. 2018. Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar - en kunskapsöversikt. Liber AB, Stockholm
Ringskog Vagnhammar S & Wasserman, D. 2017. Studentlitteratur, Stockholm
Åhörarkopior
Enligt föreläsarens anvisningar
Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösningar
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
studiebesök
Erfarenhetsexperter
Seminarium
Deltagande i projekt
Vitsordsskala för Projekt familjen:
Följande punkter bedöms:
Utgångspunker och målsättning med skalan 1 - 5
Teoretisk grund och litteraturanvändning med skalan 1 - 5
Processbehärskning med skalan 1 - 5
Arbetes innehållsmässiga och logiska struktur med skalan 1 - 5
Analys och resultatredovisning med skalan 1 - 5
Presentation med skalan 1 - 5
Svenska
01.01.2021 - 31.12.2021
15.11.2020 - 10.01.2021
10 - 20
Institutionen för hälsa och välfärd
Anita Ståhl-Levón, Marlene Gädda
Utbildning till socionom
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 sp
2.00 sp
H-5
Virtuell tentamen
Hemtentamen
Grupparbete
Individuella uppgifter
Projekt Familjen
Projektdag med UsÖ (Uppsökande stödtjänster för unga i Österbotten)
Gästföreläsare våren 2021 och hösten 2021:
Erfarenhetsexpert från olika områden inom psykiatrin och missbrukarvården
Studiebesök till olika vårdinrättningar och organisationer
I samband med projekt Familjen kan studerande ha kontakt med olika vårdinrättningar, organisationer och privata personer med erfarenhet av problematiken
I samband med projektet tillsammans med UsÖ har studerande en drogförebyggande dag för högstadie elever
Mellanseminarium i projekt familjen Marlene och Anita deltar
Slutseminarium i projekt familjen Anita och Marlene deltar
Deadline för sjävstudieuppgifter
Seminarie kring metoder i missbrukarvården
Projektdagen kring missbruk
Självstudieuppgifter deadline?
Vasa Novia, Alere våren 2021 torsdag 22.4 och måndag 24.5 (med reservation för eventuella förändringar)
Vasa Novia, Alere hösten 2021 vecka 36 -
27 h/sp
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)