Förebyggande socialt arbete (3 sp)
Kod: SOV15SA02-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.08.2020 - 30.09.2020
Tajmning
19.09.2020 - 29.01.2021
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 60
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Susanne Jungerstam
Grupper
-
USO20F-VSocionom (YH), h20, flerform, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att förebygga och förhindra att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan identifiera och använda förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
- är förtrogen med barnskyddets grundläggande principer och metoder
Innehåll
– att förebygga och förhindra marginalisering
– analys av faktorer som leder till utsatthet
– identifiering och användande av förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
– barnskyddets grundläggande principer och metoder
Tid och plats
19.9.2020 kl 13-15 Wolffskavägen 31
12.12.2020 kl 13-15 plats meddelas senare
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Barndomen varar i generationer - Om förebyggande arbete med utsatta familjer (Kari Killén)
Barnskyddslagen
Material utdelat av läraren
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Grupparbete
Litteraturstudier
Nätbaserad grupphandledning
Portfolioarbete
Presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
Deltagande i De finlandssvenska drogförebyggande dagarna, virituell föreläsningsserie
Deltagande i frivilliga hjälporganisationers förebyggande arbete ute på fältet
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 4 h
77 h eget arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig Johanna Sigfrids johanna.sigfrids@novia.fi
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För examination krävs godkänd portfolio samt grupparbete
Kursen bedöms enligt H 5 där 0 är underkänt och 5 är högsta vitsord
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Klientarbete