Hoppa till innehåll

Förebyggande socialt arbete (3 sp)

Kod: SOV15SA02-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.08.2020 - 30.09.2020

Tajmning

19.09.2020 - 29.01.2021

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

15 - 60

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Johanna Sigfrids

Lärare

Susanne Jungerstam

Grupper

  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
- har beredskap att förebygga och förhindra att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan identifiera och använda förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
- är förtrogen med barnskyddets grundläggande principer och metoder

Innehåll

– att förebygga och förhindra marginalisering
– analys av faktorer som leder till utsatthet
– identifiering och användande av förebyggande stödåtgärder i ett livscykelperspektiv
– barnskyddets grundläggande principer och metoder

Tid och plats

19.9.2020 kl 13-15 Wolffskavägen 31
12.12.2020 kl 13-15 plats meddelas senare

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Barndomen varar i generationer - Om förebyggande arbete med utsatta familjer (Kari Killén)
Barnskyddslagen
Material utdelat av läraren

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Grupparbete
Litteraturstudier
Nätbaserad grupphandledning
Portfolioarbete
Presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

Deltagande i De finlandssvenska drogförebyggande dagarna, virituell föreläsningsserie
Deltagande i frivilliga hjälporganisationers förebyggande arbete ute på fältet

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 4 h
77 h eget arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Johanna Sigfrids johanna.sigfrids@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För examination krävs godkänd portfolio samt grupparbete
Kursen bedöms enligt H 5 där 0 är underkänt och 5 är högsta vitsord

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Klientarbete