•   Förebyggande socialt arbete i skolan SOV22BUF04-3002 06.03.2023-11.06.2023  5 sp  (USO22F-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - kan identifiera elevers och studerandes resurser och risker i vardagen och skolgemenskapen
    - har kunskaper om skolkuratorns roll och uppgifter och omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
    - har kunskaper om målsättningar, central lagstiftning och aktuella styrdokument i elev- och studerandevårdsarbetet
    -kan planera, tillämpa och utvärdera gemensamma och individuella arbetsmetoder som främjar, upprätthåller och skapar förutsättningar för välbefinnande i skolgemenskapen i interprofessionellt samarbete
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - skolkuratorns yrkesbild från förskola till andra stadiet
    -risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
    - förebyggande av och ingripande i mobbning
    -elev- och studerandevårdens uppbyggnad, styrdokument och lagstiftning
    - skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparters
    - hälsofrämjande och förebyggande arbete i skolan
    - samarbete med vårdnadshavare och andra närstående
    - elevcentrerade arbetsmetoder
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad förebyggande socialt arbete i skolan är.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Lina Nybjörk

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.

    Främja barns och elever hälsa
    https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-barns-och-elevers-halsa

    Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.

    Levnadsvillkor bland unga https://forte.se/publikation/ungdomars-och-unga-vuxnas-levnadsvillkor/

    Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf

    Thornberg, Robert. 2020. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologiska perspektiv. Stockholm: Liber.

    Annan litteratur enligt anvisning under kursens gång.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, workshop, litteraturstudier.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.03.2023 - 11.06.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 31.12.2022

    Grupp(er)
    • USO22F-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Nadja Suomela, Lina Nybjörk

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Skriftlig examinationsuppgift 2 sp
    Skriftlig reflektionsuppgift 1 sp
    Självrättande test 1 sp
    Obligatorisk närvaro 1 sp
    Alla uppgifter bedöms med vitsordet 1-5.
    Deadline för examinationsuppgifterna överenskoms på första närstudietillfället.

    Tid och plats

    Föreläsningstillfällen på Campus Alere.

    Närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras genom kompensationsuppgifter. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    5 sp = 135h
    En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter, eget arbete med examinationsuppgifter samt litteraturstudier.

    Närstudietillfällena utgör 16 h.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.