Förebyggande socialt arbete i skolan (5 sp)
Kod: SOV22BUF04-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.12.2022
Tajmning
06.03.2023 - 11.06.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Vasa Socionom
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera elevers och studerandes resurser och risker i vardagen och skolgemenskapen
- har kunskaper om skolkuratorns roll och uppgifter och omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
- har kunskaper om målsättningar, central lagstiftning och aktuella styrdokument i elev- och studerandevårdsarbetet
-kan planera, tillämpa och utvärdera gemensamma och individuella arbetsmetoder som främjar, upprätthåller och skapar förutsättningar för välbefinnande i skolgemenskapen i interprofessionellt samarbete
Innehåll
- skolkuratorns yrkesbild från förskola till andra stadiet
-risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
-elev- och studerandevårdens uppbyggnad, styrdokument och lagstiftning
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparters
- hälsofrämjande och förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare och andra närstående
- elevcentrerade arbetsmetoder
Tid och plats
Föreläsningstillfällen på Campus Alere.
Närstudiedagar har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras genom kompensationsuppgifter. Kompensationsuppgifterna finns i Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.
Främja barns och elever hälsa
https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/framja-barns-och-elevers-halsa
Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Levnadsvillkor bland unga https://forte.se/publikation/ungdomars-och-unga-vuxnas-levnadsvillkor/
Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
Thornberg, Robert. 2020. Det sociala livet i skolan. Socialpsykologiska perspektiv. Stockholm: Liber.
Annan litteratur enligt anvisning under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshop, litteraturstudier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig examinationsuppgift 2 sp
Skriftlig reflektionsuppgift 1 sp
Självrättande test 1 sp
Obligatorisk närvaro 1 sp
Alla uppgifter bedöms med vitsordet 1-5.
Deadline för examinationsuppgifterna överenskoms på första närstudietillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, egna uppgifter, eget arbete med examinationsuppgifter samt litteraturstudier.
Närstudietillfällena utgör 16 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Studerande saknar insikt i vad förebyggande socialt arbete i skolan är.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande visar en ytlig förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande påvisar goda insikter i och en god förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande påvisa en djupare förståelse för vad förebyggande socialt arbete i skolan är.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav