•   Det sociala arbetets grunder SOV22SVS01-3002 01.09.2022-31.12.2022  5 sp  (USO22F-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer
    - utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället
    -känner till och kan omfatta det sociala arbetets etiska grunder
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - mänskliga rättigheter
    - centrala definitioner och begrepp
    -centrala teorier och metoder i socialt arbete
    -klientens intresse, barnets intresse
    - socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
    - det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
    - klientprocessen
    - delaktighet, maktfördelning, kritiskt tänkande och professionalitet i socialt arbete
    - etik och etiska dilemman i socialt arbete
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
    Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Viktor Matintupa

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Rekommenderad kurslitteratur:
    - Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
    - Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
    - Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
    - Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
    - Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
    - Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
    - Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar
    Gruppdiskussioner
    Blended learning
    Litteraturstudier
    Självstudier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kursexaminationer:
    1. Närvaro (GK/UK)
    2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
    3. Gruppresentation(GK/UK)

    Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tredelexaminationer.
    ___________________________________________________________________________
    1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

    Bedömningskriterier:

    Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.

    Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
    ___________________________________________________________________________
    2. Inlämningsuppgift – Temastudie

    Bedömningskriterier:

    0: Studerande har inte lämnat in inlämningsuppgiften alternativt inte uppnått godkänd nivå i inlämningsuppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

    1–2: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.

    3–4: Studerande har redogjort för teorin, det klientcentrerade synsättet samt professionalismen på ett relevant sätt och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

    5: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten.
    ___________________________________________________________________________
    3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.

    Bedömningskriterier:

    Underkänd: Presentationen genomförs inte eller presentationen följer inte uppgiftsbeskrivningen. Aktivt deltagande av samtliga gruppmedlemmar uteblir.

    Godkänd: Presentationen utförs enligt uppgiftsbeskrivning och samtliga gruppmedlemmar deltar aktivt i presentationen.
    ___________________________________________________________________________

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 11.09.2022

    Grupp(er)
    • USO22F-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Viktor Matintupa

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Kursexaminationer:
    1. Närvaro (GK/UK)
    2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
    3. Gruppresentation (GK/UK)

    Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tre delexaminationer.
    ___________________________________________________________________________

    1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

    Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
    ___________________________________________________________________________
    2. Inlämningsuppgift – Temastudie.

    Uppgiftsbeskrivning:

    Uppgift A)
    - Studerande väljer en av följande teorier: Psykodynamisk teori, systemteori, kritisk teori, empowerment eller humanistisk teori.
    - Studerande beskriver teorin utförligt, dess ursprung och förhållningssätt till social utsatthet samt ställningstagande till hur man löser problem som uppstår på grund av social utsatthet.
    - Studerande reflekterar kring teorins relevans inom socialt arbete, utgångspunkter och tillvägagångssätt.
    - Omfattning: ca 3 sidor

    Uppgift B)
    - Studerande skriver en reflekterande essä kring det klientcentrerade synsättet och professionalism i klientmötet. Trots att studerande i sin essä själv bör reflektera och föra fram sin egen röst, ska även begreppen och reflektionerna förankras med vetenskapliga källor och/eller publikationer kring ämnet.
    - Omfattning: ca 3 sidor

    Detta arbete kan göras i par eller individuellt.
    I temastudien efterföljs Novias allmänna skrivanvisningar.
    Deadline:20.11.2022
    ___________________________________________________________________________
    3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.

    Uppgiftsbeskrivning:
    - Studerande delas in i grupper. Varje grupp tilldelas en metod inom socialt arbete. Gruppen förbereder muntlig presentation om tilldelad metod. I presentationen framkommer det centrala kring metoden, utgångspunkter samt tillvägagångssätt.
    - Presentationerna sker vid närstudietillfället 10.12.2022
    - Presentationens längd ca 10 minuter
    - Alla gruppmedlemmarna ska vara aktiva under presentationerna
    - Presentationen ska ha visuellt material som stöd

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    - Individuell inlämningsuppgift – Temastudie. Deadline: 20.11.2022.

    - Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete 10.12.2022.

    Tid och plats

    Närundervisning:
    10.09.2022 08.30 - 11.00 C121
    13.10.2022 12.00 - 16.15 D109
    12.11.2022 12.00 - 16.15 C121
    10.12.2022 08.30 - 11.00 C121

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    5 sp = 135h (1sp / 27h)

    Kursexaminationer:
    Föreläsningar 13,5h = 0,5 sp
    Temastudie och självstudier 81h = 3 sp
    Gruppresentation och självstudier 40,5h = 1,5 sp