Hoppa till innehåll

Det sociala arbetets grunder (5 sp)

Kod: SOV22SVS01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 11.09.2022

Tajmning

01.09.2022 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa

Lärare

Viktor Matintupa

Grupper

  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället
-känner till och kan omfatta det sociala arbetets etiska grunder

Innehåll

- mänskliga rättigheter
- centrala definitioner och begrepp
-centrala teorier och metoder i socialt arbete
-klientens intresse, barnets intresse
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning, kritiskt tänkande och professionalitet i socialt arbete
- etik och etiska dilemman i socialt arbete

Tid och plats

Närundervisning:
10.09.2022 08.30 - 11.00 C121
13.10.2022 12.00 - 16.15 D109
12.11.2022 12.00 - 16.15 C121
10.12.2022 08.30 - 11.00 C121

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad kurslitteratur:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
- Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
- Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gruppdiskussioner
Blended learning
Litteraturstudier
Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Individuell inlämningsuppgift – Temastudie. Deadline: 20.11.2022.

- Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete 10.12.2022.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
3. Gruppresentation (GK/UK)

Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tre delexaminationer.
___________________________________________________________________________

1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie.

Uppgiftsbeskrivning:

Uppgift A)
- Studerande väljer en av följande teorier: Psykodynamisk teori, systemteori, kritisk teori, empowerment eller humanistisk teori.
- Studerande beskriver teorin utförligt, dess ursprung och förhållningssätt till social utsatthet samt ställningstagande till hur man löser problem som uppstår på grund av social utsatthet.
- Studerande reflekterar kring teorins relevans inom socialt arbete, utgångspunkter och tillvägagångssätt.
- Omfattning: ca 3 sidor

Uppgift B)
- Studerande skriver en reflekterande essä kring det klientcentrerade synsättet och professionalism i klientmötet. Trots att studerande i sin essä själv bör reflektera och föra fram sin egen röst, ska även begreppen och reflektionerna förankras med vetenskapliga källor och/eller publikationer kring ämnet.
- Omfattning: ca 3 sidor

Detta arbete kan göras i par eller individuellt.
I temastudien efterföljs Novias allmänna skrivanvisningar.
Deadline:20.11.2022
___________________________________________________________________________
3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.

Uppgiftsbeskrivning:
- Studerande delas in i grupper. Varje grupp tilldelas en metod inom socialt arbete. Gruppen förbereder muntlig presentation om tilldelad metod. I presentationen framkommer det centrala kring metoden, utgångspunkter samt tillvägagångssätt.
- Presentationerna sker vid närstudietillfället 10.12.2022
- Presentationens längd ca 10 minuter
- Alla gruppmedlemmarna ska vara aktiva under presentationerna
- Presentationen ska ha visuellt material som stöd

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h (1sp / 27h)

Kursexaminationer:
Föreläsningar 13,5h = 0,5 sp
Temastudie och självstudier 81h = 3 sp
Gruppresentation och självstudier 40,5h = 1,5 sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
3. Gruppresentation(GK/UK)

Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tredelexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.

Bedömningskriterier:

Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie

Bedömningskriterier:

0: Studerande har inte lämnat in inlämningsuppgiften alternativt inte uppnått godkänd nivå i inlämningsuppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

1–2: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.

3–4: Studerande har redogjort för teorin, det klientcentrerade synsättet samt professionalismen på ett relevant sätt och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

5: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten.
___________________________________________________________________________
3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.

Bedömningskriterier:

Underkänd: Presentationen genomförs inte eller presentationen följer inte uppgiftsbeskrivningen. Aktivt deltagande av samtliga gruppmedlemmar uteblir.

Godkänd: Presentationen utförs enligt uppgiftsbeskrivning och samtliga gruppmedlemmar deltar aktivt i presentationen.
___________________________________________________________________________

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav