Christine Alm
Litteratur/studiematerial:
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/lagar-och-handbocker/arbetet-vid-modra-och-barnradgivningen/lagstiftning.
SHM 2005:12. Rådgivningsbyråerna för barnavård som stöd för barnfamiljerna. Handbok för personalen.
https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnradgivningar,
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/blanketter/blanketter-for-arbetet-vid-radgivningar,
Mäki, Wikström, Hakulinen m.fl. Hälsoundersökning vid barnrådgivning och inom skolhälsovård. Handbok 31/2018 (elektronisk),
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-066-2,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80049,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80056,
Blair, M m.fl. 2013. Barnhälsovetenskap. Studentlitteratur.
Haarala, P et al. Terveydenhoitajan osaaminen. 2015.
Magnusson,M.mfl. 2016. Barnhälsovård -att främja barns hälsa.
Arfman, S & Hujala, N. 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar
https://www.julkari.fi/handle/10024/116079,
Tillsammans kring matbordet, kostrekommendationer till barnfamiljer,
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130021/KIDE27_RUOTSI_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
https://www.julkari.fi/handle/10024/90855,
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/73899/Es200810swe.pdf?sequence=1,
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen. Toimintaohjelma 2014-2020. Helsingfors.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Folkhälsoinstitutet. Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
SHM Publikation 2010:7. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga 2010-2015.http://lapsiasia.fi/wp-content/uploads/2015/04/sla_inte_barnet.pdf
https://www.mll.fi/,
https://www.folkhalsan.fi/barn/,
Litteraturtips till de virtuella smågruppsarbeten:
Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga).
Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)
Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass
Herz & Johansson 2019 Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)
Lundström 2019 Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning (boken beställd till biblioteket)
Nilsson Tapper 2021 Professionella samtal med barn (boken beställd till biblioteket)
Ringborg 2020 Förändrade familjesamtal (boken beställd till biblioteket)
THL 2017 . Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y
+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida
Rikssvenskt material
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/3addb7a81de44a8b8a8f4bfa29b8306c/forskolans-paverkan-barns-halsa-01086.pdf,
http://www.vardgivarguiden.se/globalassets/behandlingsstod/barnhalsovard/bhv-rapporter/barns-ojamlika-forutsattningar.pdf?IsPdf=true,
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar.
Referenslitteratur :
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalisemotionaaliset taidot ja niiden tukeminen. Sidorna 16–5.
Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.
MLL. Hur växer och utvecklas barn.
Hundeide, K. Vägledande samtal. 2008. WS Bokwell.
Aktuella facktidskrifter, forkningar och artiklar
Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
Observera att litteraturen kan uppdateras under kursens gång
1. Kursintroduktion
2. Självstudier, flipped learning, föreläsningar.
Studerande får material att läsa in sig på, alternativt delas materialet ut under föreläsningen och studerande förbereder sig inför föreläsningen. Under föreläsningarna behandlas case utgående från förhandsmaterialet och/eller material som delas ut på föreläsningen.
3. Gästföreläsningar (obligatorisk närvaro) i samarbete med kursen Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn. (se schema på Peppi).
4. Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete med socionomstuderande enligt instruktioner som finns på Moodle.
5. Simulering (obligatorisk närvaro)
1. Skriftlig parrapport, bedömning 1-5/uk
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap.
2. Muntlig gruppexamination, bedömning 1-5/uk.
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap, reflektionsförmåga. Studerande bedöms individuellt enligt substanskunskap (se kompetenser och innehåll) och förmåga till reflektion.
.
3. Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete 1,5 sp
Bedömningskriterier för virtuellt smågruppsarbete
- förmåga att sammanfatta teori i skriftlig och muntlig form
- förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbetet
- professionellt och etiskf förhållningssätt
Examinatorer: Lena Storbacka-Järvinen och Christine Alm
Bedömning enligt skala 0-5. Information om bedömningskriterierna då smågruppsarbetet inleds.
4. Simulering, obligatoriskt deltagande, bedömning gk/uk enligt substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i den angivna kursen), integrering av teoretisk och praktisk kunskap,
Svenska
01.08.2021 - 31.12.2021
11.06.2021 - 27.08.2021
Institutionen för hälsa och välfärd
Christine Alm
Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
1.00 sp
H-5
Kursen består av fyra delexaminationer
1. Skriftlig par rapport och seminarium 1sp
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport. Rapporten lämnas in på Moodle på angiven plats 4.10. Seminarium 7.10 och 8.10
Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta nätsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).
2. Muntlig examination 2sp
Kurserna Hälsovårdararbete med den väntande familjen och Hälsovårdararbete med barnfamiljen examineras gemensamt med en muntlig examination i grupp.
Gruppindelning, exakt tidpunkt och upplägg för examinationen meddelas senare (via Moodle under kursen Hälsovårdararbete med den väntande familjen).
3.Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete 1,5sp
Studerande delas in i 8 virtuella mångprofessionella smågrupper på 4 –5 studerande per grupp. Smågruppsindelningen finns på Moodle. Det är viktigt att grupperna redan i början på september tar kontakt med varandra och bokar in de virtuella smågruppsträffarna som ska hållas veckorna 36–38. Observera att inte boka in t ex arbetsturer innan ni bokat in detta arbete. De virtuella smågruppsarbeten startar med en inspirationsföreläsning och kursintro den 3.9 kl. 8.30-11.
För båda smågruppsträffarna finns anvisningar uppladdade på Moodle. Grupperna möts virtuellt i dessa grupper två gånger under veckorna 36–38. Grupperna bestämmer själva internt när träffarna hålls. Grupperna planerar själva in flera virtuella träffar som behövs.
Kursansvariga Lena Storbacka-Järvinen och Christine Alm besvarar gruppens eventuella frågor i diskussionsforumet som finns på socionomernas Moodlesida för kursen VAL21031-3001. Kursansvariga går in i Moodle i regel på måndagar och besvarar frågorna. Två frivilliga virtuella handledningstillfällen ordnas via teams den 15.9 kl. 13-14 och 27.9 kl. 15.30-16.30. Länk sätts in på Moodlesidan.
Temat för den första smågruppsträffen är barn med funktionshinder
Temat för den andra smågruppsträffen är Aggression hos barn och metoden Aggression portaat.
Grupperna arbetar enligt de instruktioner som finns på Moodle och laddar upp examinationerna på Moodle den 8.10.2021 kl.16.00. Mer information och anvisningar för smågruppsarbetet finns uppladdat på kursens Moodlesida.
Deltagandet i de virtuella smågrupperna är obligatoriskt.
Examinatorer: Lena Storbacka-Järvinen & Chrisse Alm
4. Simulering (information och anvisningar laddas upp på Moodle) 9,5sp
1. Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle (under kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete) 4.10.
Rapporten presenteras på seminarium 7 och 8.10. Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.
2. Muntlig examination i grupp v. 50
Vid underkänd muntlig gruppexamination tenteras kursen individuellt skriftligt. Omtentamensdatum 21.1 eller 11.2.2022
3. Virtuellt mångprofessionellt smågruppsarbete.
Grupperna arbetar enligt de instruktioner som finns på Moodle och laddar upp examinationerna på Moodle den 8.10.2021 kl.16.00
5. Simulering, obligatoriskt deltagande, bedömning gk/uk enligt kursens kompetenser
Åbo 01.08- 17.12.2021
Undervisning, gästföreläsare
Examination (parrapport och muntlig examination) 10 h
Virtuellt smågruppsarbete 40h
Simulering 6h
Självstudier 39h
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.
Muntlig gruppexamination
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion. Studerande kan inte besvara frågor som ställs till hen.
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Muntlig gruppexamination
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
Muntlig gruppexamination
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Muntlig gruppexamination
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.