Gerontologiskt vårdarbete, vård i hemmet och geriatri (4 sp)
Kod: USS15KL02-3008
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 07.02.2021
Tajmning
08.02.2021 - 23.05.2021
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniel Nenonen
- Bodil Julin
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
UHV19D-ÅHälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo
-
USS19D-ÅSjukskötare (YH), h19, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande fördjupar sin kunskap om den äldre människans särdrag och förstår betydelsen av säker läkemedelsbehandling i den gerontologiska vården
Studerande kan i ett mångprofessionellt team planera, utföra, utvärdera och dokumentera individcentrerad gerontologisk vård och vård i hemmet
Studerande behärskar de centrala evidensbaserade vårdmetoderna och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar inom gerontologiskt vårdarbete
Studerande tillämpar vårdprinciperna i olika gerontologiska vårdkontext
Studerande påvisar ett resursförstärkande, reflektivt och etiskt förhållningssätt vid handledning av patienten till att ta ansvar för sin hälsa och funktionsförmåga
Innehåll
Det normala åldrandet
De äldres behov och livskvalitet ur klientens/patientens perspektiv
Den kommunala äldreomsorgen och resursförstärkande perspektiv inom personcentrerad äldreomsorg
ICF-klassifikationssystem om funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt användning av test och mätare
Etik och värdegrund
Närståendevård
Centrala geriatriska sjukdomar
Adekvat läkemedelsbehandling för äldre
Tid och plats
Närstudier på campus Åbo v 8-11,16, och 21
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursbok:
Kirkevold M., Brodtkorb K. & Hylen Ranhoff A. 2018. Geriatrisk omvårdnad
Gottlieb , 2013. Strengths-Based Nursing Care s. 56 -103
Geriatrik: Dehlin, O & Rundgren, Å. 2014 Geriatrik. Studentlitteratur eller Tilvis, R. Mfl. 2016 Geriatria. Duodecim. eller en annan valfri bok i geriatri.
Databasen Medibas.
Fimea.fi
Litteratur:
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier.
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
McBee, L. 2011. Mindfulness i äldrevården.
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
SHM 2020-2023: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Artiklar och relevanta hemsidor.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Lektioner
Smågrupper
Seminarie
Simulation
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarie v 11
Kunskapstest v 16, omtent = skriftlig individuell examen den 7 och 28.5 2021
Hemtentamen inl v 21
Simulationer v 21
Internationella kontakter
Simulationer förverkligas på engelska
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Smågruppsarbete och seminarium
Kunskapstest: Kompetens i vård av äldre - se tilläggsuppgifter
Hemtentamen
Simulation på engelska
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vårdarbete 3 sp:
Självstudier inklusive individuell hemtentamen 42 h
Lektioner och simulation 26 h
Smågruppsarbete och seminarium 13 h
Kunskapstest 1 sp:
självstudier och examination 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Förhandmaterial för studerande inför kunskapstest v 16:
• Hammaslääkäriliitto. Ikääntyneiden suunterveys. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikakausina/ikaantyneiden-suunterveys#.X1h8vabV6Uk
• Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. https://www.hotus.fi/muistisairaan-henkilon-paivittaistoiminnoista-suoriutumisen-tukeminen-laakkeettomat-menetelmat-hoitotyossa-hoitosuositus/
• Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138652/TOIMIA_suositus_s023_iakkaiden_henkiloiden_lyhytaikaiseen_sairaalahoitoon_liittyva_toimintakyvyn_arviointi.pdf?sequence=2&isAllowed=y
• Kivelä S-L & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
• Käypä hoito –suositukset https://www.kaypahoito.fi/
-Muistisairaudet
-Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet
• Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
• Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
• Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M, Arkkila P. (Tilvis R. toim.). 2016. Geriatria, 19-56, 79-85.
• Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2008. Vanhuus ja hoidon etiikka. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab
• Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-472-1
• Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017, 24-30, 55-60, 75-77, 125-128, 137-142. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79348
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kunskapstest/skriftlig individuell omtent bedöms med vitsord GK/UK
Seminarium bedöms med vitsord GK/UK
Simulation bedöms med vitsord GK/UK
.
Hemtentamen bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i den gerontologiska patientens vårdkedja, vårdprocess, vårdplanering, i de centrala geriatriska hälsohindren/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom gerontologiskt kontext. Uppgiften lämnas inom utsatt tid.
Underkänd (0)
Studerande når inte upp tillbedömningskriterier för tillfredsställande.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Hemtentamen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och tillämpningen är svag.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Hemtentamen:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Hemtentamen:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem.
Förkunskapskrav
Inget direkt förkunskapskrav, men rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2 och 3.