•   Folkhälsa och hälsoekonomi USS15PK01-3005 01.08.2021-30.11.2021  4 sp  (UHV19D-Å, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande känner till grunderna i folkhälsovetenskap
    Studerande känner till nationella och internationella verksamhetsprogram – och strategier i hälsofrämjande och förebyggande arbete
    Studerande fördjupar sin kunskap om serviceformerna inom social- och hälsovården inom den offentliga, privata och tredje sektorn
    Studerande förstår principer för hälsoekonomi och kostnadseffektivitet
    Studerande har kunskap om befolkningens hälsotillstånd och välbefinnande
    Studerande känner igen faktorer som påverkar folkhälsan och kan förebygga riskfaktorer samt förstår betydelsen av tidigt stöd på individ och samfundsnivå
    Studerande förstår principer för ett mångprofessionellt resursförstärkande arbete inom förebyggande folkhälsoarbete
    Förkunskapskrav
    Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3 och 4.
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Grunder i folkhälsovetenskap och epidemiologi
    Internationella och nationella hälsofrämjande program och strategier
    Introduktion till hälsoekonomi
    Hälsovården i Norden
    Mångprofessionellt folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbete på individ, gruppnivå och systemnivå
    Genusperspektiv
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Kurslitteratur
    Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
    En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
    Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2018. Sanoma Pro. Helsinki.
    Pellmer, K., Wramner, B., Wramner, K. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
    Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
    Nätsidor:
    https://valtioneuvosto.fi/sv/
    www.thl.fi
    www.stm.fi
    http://nordicwelfare.se/
    https://ec.europa.eu/health
    www.who.int
    Rekommenderad litteratur:
    Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
    Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
    Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
    Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
    Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
    Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar. Studentlitteratur.
    Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

    Undervisningsmetoder

    Lektioner
    Självstudier
    Smågrupp
    Seminarium
    Simulation
    Hemtentamen

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Seminarium UK/GK
    Simulation UK/GK
    Hemtentamen:
    Skriftlig hemtentamen i par bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet samt i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.08.2021 - 30.11.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 30.08.2021

    Grupp(er)
    • UHV19D-Å
    • USS19D-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Christine Alm, Jaana-Sofia Tengström

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Smågruppsarbete, skriftlig rapport och seminarium. 1sp
    Simulering 1sp
    Hemtentamen i par 3sp

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Hemtentamen i par inlämning 22.10 kl. 16 på Moodle plattformen
    Smågruppsarbete och rapport och seminarium 24.9.2021
    Simulering

    Tid och plats

    Campus Åbo, höstterminen 2021

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier 27
    Lektioner 17 h
    Smågrupp + seminarium 10 h
    Simulation 27
    Hemtentamen i par 27 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande svarar på alla delar på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande har ytliga kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och tillämpningen är svag. Inom utsatt tid inlämnad examination.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande svarar på alla delar på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete med individer och grupper och sjukskötarens uppgifter. Studerande har grundläggande kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och kan tillämpa dem i viss mån. Studerande kan göra i viss mån egna reflektioner. Inom utsatt tid inlämnad examination.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande svarar på djupgående nivå på alla delar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete med individer och grupper och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande hInom utsatt tid inlämnad examination.ar djupa kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och kan tillämpa dem. Studerande kan göra egna mångsidiga reflektioner.