Hoppa till innehåll

Folkhälsa och hälsoekonomi (4 sp)

Kod: USS15PK01-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 30.08.2021

Tajmning

01.08.2021 - 30.11.2021

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Christine Alm
  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • UHV19D-Å
    Hälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Åbo
  • USS19D-Å
    Sjukskötare (YH), h19, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande känner till grunderna i folkhälsovetenskap
Studerande känner till nationella och internationella verksamhetsprogram – och strategier i hälsofrämjande och förebyggande arbete
Studerande fördjupar sin kunskap om serviceformerna inom social- och hälsovården inom den offentliga, privata och tredje sektorn
Studerande förstår principer för hälsoekonomi och kostnadseffektivitet
Studerande har kunskap om befolkningens hälsotillstånd och välbefinnande
Studerande känner igen faktorer som påverkar folkhälsan och kan förebygga riskfaktorer samt förstår betydelsen av tidigt stöd på individ och samfundsnivå
Studerande förstår principer för ett mångprofessionellt resursförstärkande arbete inom förebyggande folkhälsoarbete

Innehåll

Grunder i folkhälsovetenskap och epidemiologi
Internationella och nationella hälsofrämjande program och strategier
Introduktion till hälsoekonomi
Hälsovården i Norden
Mångprofessionellt folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbete på individ, gruppnivå och systemnivå
Genusperspektiv

Tid och plats

Campus Åbo, höstterminen 2021

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2018. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer, K., Wramner, B., Wramner, K. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
Nätsidor:
https://valtioneuvosto.fi/sv/
www.thl.fi
www.stm.fi
http://nordicwelfare.se/
https://ec.europa.eu/health
www.who.int
Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Lektioner
Självstudier
Smågrupp
Seminarium
Simulation
Hemtentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemtentamen i par inlämning 22.10 kl. 16 på Moodle plattformen
Smågruppsarbete och rapport och seminarium 24.9.2021
Simulering

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Smågruppsarbete, skriftlig rapport och seminarium. 1sp
Simulering 1sp
Hemtentamen i par 3sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 27
Lektioner 17 h
Smågrupp + seminarium 10 h
Simulation 27
Hemtentamen i par 27 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium UK/GK
Simulation UK/GK
Hemtentamen:
Skriftlig hemtentamen i par bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet samt i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på alla delar på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande har ytliga kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och tillämpningen är svag. Inom utsatt tid inlämnad examination.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på alla delar på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete med individer och grupper och sjukskötarens uppgifter. Studerande har grundläggande kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och kan tillämpa dem i viss mån. Studerande kan göra i viss mån egna reflektioner. Inom utsatt tid inlämnad examination.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på alla delar och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva folkhälsoarbete med individer och grupper och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande hInom utsatt tid inlämnad examination.ar djupa kunskaper i epidemiologi, folkhälsoarbete, handledning och kan tillämpa dem. Studerande kan göra egna mångsidiga reflektioner.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att studerande har deltagit i kurser under termin 1, 2, 3 och 4.