•   Evidensbaserad grundvård USS20IV05-3003 01.08.2021-05.12.2021  5 sp  (USS21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:

    Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården

    Har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade centrala vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård

    Kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar

    Behärskar livräddande första hjälp
    Förkunskapskrav
    Inget
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

    Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

    Etik

    Hållbar utveckling

    Patientens och närståendes delaktighet i vården

    De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring

    Hjälpmedel

    Patient- och klient säkerhet

    Aseptik

    Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

    Livräddande första hjälpen
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Minna Syrjäläinen-Lindberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Kursböcker:
    Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
    Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar eller
    Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar eller
    Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. Valda delar.
    Artiklar och databaser

    Övrig litteratur:
    Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
    Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
    Ekman I (red). 2015. Personcentrering inom hälso och sjukvård.
    Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
    Klang Söderkvist & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
    Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti
    Saranto K. m.fl. 2008. Hoitotyön systemaattinen kirjaaminen.
    Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012
    FinnCC Vårdbehov 4.0
    FinCC Funktioner inom vårdarbete 3.0

    Undervisningsmetoder

    Självstudier
    Smågruppsarbete
    Reflektionsdagbok
    Lektioner
    Simulationer
    Examinationer

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1. Smågruppsarbete och simulationer GK/UK.

    2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro (4 timmar) GK/UK

    3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK

    4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
    För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten.

    5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt bedömningskriterierna nedan.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.08.2021 - 05.12.2021

    Anmälningstid

    11.06.2021 - 12.09.2021

    Grupp(er)
    • USS21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Josephine Åberg, Hanna Limnell, Daniel Nenonen

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Ev. anhållan om validering lämnas in innan kursen börjar till Daniel Nenonen via e-ahot före den 2.9

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Reflektions-/inlärningsdagbok
    Simulationer
    Praktisk examination
    Individuell skriftlig hemtentamen
    1:a hjälp

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Smågruppsarbete v 37, 38, 40, 41 och 42
    Reflektionsdagbok v 38 och 42 lämnas in på Moodle
    Simulation v 39 och 43.
    1:a hjälp v 43
    Praktisk examination v 47
    Skriftlig individuell hemtentamen inlämning v 46

    Tid och plats

    Distansstudier hösten 2021
    Närstudiedagar på Campus Åbo v 36, 39, 43 och 47

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier, reflektionsdagbok, smågrupp, flipped och sim 54h
    Självstudier och examinationer 54 h
    Självstudier och föreläsningar 27 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Nöjaktig nivå:
    Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
    Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    God nivå:
    Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
    Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
    Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.