Evidensbaserad grundvård (5 sp)
Kod: USS20IV05-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
11.06.2021 - 12.09.2021
Tajmning
01.08.2021 - 05.12.2021
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Josephine Åberg
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
Har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade centrala vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård
Kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar
Behärskar livräddande första hjälp
Innehåll
Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)
Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv
Etik
Hållbar utveckling
Patientens och närståendes delaktighet i vården
De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring
Hjälpmedel
Patient- och klient säkerhet
Aseptik
Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar
Livräddande första hjälpen
Tid och plats
Distansstudier hösten 2021
Närstudiedagar på Campus Åbo v 36, 39, 43 och 47
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursböcker:
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar eller
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar eller
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. Valda delar.
Artiklar och databaser
Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Ekman I (red). 2015. Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Klang Söderkvist & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti
Saranto K. m.fl. 2008. Hoitotyön systemaattinen kirjaaminen.
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012
FinnCC Vårdbehov 4.0
FinCC Funktioner inom vårdarbete 3.0
Undervisningsmetoder
Självstudier
Smågruppsarbete
Reflektionsdagbok
Lektioner
Simulationer
Examinationer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Smågruppsarbete v 37, 38, 40, 41 och 42
Reflektionsdagbok v 38 och 42 lämnas in på Moodle
Simulation v 39 och 43.
1:a hjälp v 43
Praktisk examination v 47
Skriftlig individuell hemtentamen inlämning v 46
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Reflektions-/inlärningsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig hemtentamen
1:a hjälp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier, reflektionsdagbok, smågrupp, flipped och sim 54h
Självstudier och examinationer 54 h
Självstudier och föreläsningar 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Ev. anhållan om validering lämnas in innan kursen börjar till Daniel Nenonen via e-ahot före den 2.9
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Smågruppsarbete och simulationer GK/UK.
2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro (4 timmar) GK/UK
3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK
4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten.
5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt bedömningskriterierna nedan.
Underkänd (0)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
God nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.
Förkunskapskrav
Inget