Hoppa till innehåll

Evidensbaserad grundvård (5 sp)

Kod: USS20IV05-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 12.09.2021

Tajmning

01.08.2021 - 05.12.2021

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Josephine Åberg
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera klientcentrerad/personcentrerad grundvård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården

Har grundkompetens inom kliniskt vårdarbete och har kunskap i evidensbaserade centrala vårdmetoder inom grundvården och kan tillämpa dem i patientens helhetsvård

Kan utföra kliniska undersökningar och funktionsmätningar

Behärskar livräddande första hjälp

Innehåll

Vårdprocessen (vårdbehov, vårdmål, vårdhandlingar och utvärdering)

Beslutsfattande från den egna professionens perspektiv

Etik

Hållbar utveckling

Patientens och närståendes delaktighet i vården

De vanligaste åtgärderna inom grundvården: bäddning och förebyggande av sänglägeskomplikationer, patientens personliga hygien, näring och utsöndring

Hjälpmedel

Patient- och klient säkerhet

Aseptik

Vitalfunktioner, mätningar och undersökningar

Livräddande första hjälpen

Tid och plats

Distansstudier hösten 2021
Närstudiedagar på Campus Åbo v 36, 39, 43 och 47

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursböcker:
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar eller
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar eller
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. Valda delar.
Artiklar och databaser

Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Ekman I (red). 2015. Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Klang Söderkvist & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti
Saranto K. m.fl. 2008. Hoitotyön systemaattinen kirjaaminen.
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012
FinnCC Vårdbehov 4.0
FinCC Funktioner inom vårdarbete 3.0

Undervisningsmetoder

Självstudier
Smågruppsarbete
Reflektionsdagbok
Lektioner
Simulationer
Examinationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Smågruppsarbete v 37, 38, 40, 41 och 42
Reflektionsdagbok v 38 och 42 lämnas in på Moodle
Simulation v 39 och 43.
1:a hjälp v 43
Praktisk examination v 47
Skriftlig individuell hemtentamen inlämning v 46

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Reflektions-/inlärningsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig hemtentamen
1:a hjälp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier, reflektionsdagbok, smågrupp, flipped och sim 54h
Självstudier och examinationer 54 h
Självstudier och föreläsningar 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Ev. anhållan om validering lämnas in innan kursen börjar till Daniel Nenonen via e-ahot före den 2.9

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Smågruppsarbete och simulationer GK/UK.

2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro (4 timmar) GK/UK

3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK

4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten.

5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt bedömningskriterierna nedan.

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

God nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem.

Förkunskapskrav

Inget