Hälsofrämjande vårdarbete (3 sp)
Kod: USS21GV01-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 21.08.2022
Tajmning
22.08.2022 - 18.11.2022
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt-, kurativt- och palliativt vårdarbete
Kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
Kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
Har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet
Innehåll
Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar
Hälsodeterminanter
Epidemiologi
Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering
Empowerment
Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning
Olika servicemiljöer
Etiska frågor inom hälsofostran
Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder
Artifiell intelligens
Tid och plats
Hösten 2022 när- och distansstudier
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Artiklar och databaser
En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur
Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Självstudier
Seminarium obligatorisk närvaro
Simulation obligatorisk närvaro
Uppgift i epidemiologi obligatorisk
Grupphemtentamen obligatorisk deltagande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hemtentamen 1,0 sp, skriftlig respons ges på Moodle på inälmingsplattan, inlämning kl. 15.00 den 11.11.2022
Uppgift epidemiologi 0,5 sp, vecorna 44-45, inlämning kl. 15.00 den 28.10.22 skriftlig respons på Moodle
Skriftlig gruppuppgift med seminarium 1,0 sp muntlig respons vid seminariumtillfället 14.11.2022
Simulering 0,5, muntlig respons under simuleringen den 19.9
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier och uppgifter 27 h
Föreläsningar och simulation 27h
Examination 27 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarium UK/GK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande ärenden i uppgiften
- Studerande inte fungerar som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande ärenden och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande
Simulation UK/GK
Underkänt
Studerande deltar inte i simuleringar eller/ och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfällen
Uppgift i epidemiologi bedöms i skalan GK/UK
GK uppgiften är inlämnad enligt anvisningar. Studerande påvisar evidensbaserad kunskaper och använder i svaren kurslitteratur.
UK studernade lämnar inte uppgiften i angivna tidsramar. Studerande visar inte tillärckliga kunskaper eller använder inte evidensbaserad kunskap i uppgifterna. Komplettering enligt examinators ansviningar.
Hemtentamen
Skriftlig hemtentamen i par bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet samt i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext. Komplettering enligt examinators anvisingar.
Förkunskapskrav
Inget