Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande vårdarbete (3 sp)

Kod: USS21GV01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 21.08.2022

Tajmning

22.08.2022 - 18.11.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper

  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt-, kurativt- och palliativt vårdarbete

Kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå

Kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team

Har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

Hösten 2022 när- och distansstudier

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:

Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Artiklar och databaser

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur

Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Seminarium obligatorisk närvaro
Simulation obligatorisk närvaro
Uppgift i epidemiologi obligatorisk
Grupphemtentamen obligatorisk deltagande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemtentamen 1,0 sp, skriftlig respons ges på Moodle på inälmingsplattan, inlämning kl. 15.00 den 11.11.2022
Uppgift epidemiologi 0,5 sp, vecorna 44-45, inlämning kl. 15.00 den 28.10.22 skriftlig respons på Moodle
Skriftlig gruppuppgift med seminarium 1,0 sp muntlig respons vid seminariumtillfället 14.11.2022
Simulering 0,5, muntlig respons under simuleringen den 19.9

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier och uppgifter 27 h
Föreläsningar och simulation 27h
Examination 27 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium UK/GK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande (känner till grundvärderingar) identiefierar inte de grundläggande ärenden i uppgiften
- Studerande inte fungerar som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem

Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande ärenden och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande

Simulation UK/GK
Underkänt
Studerande deltar inte i simuleringar eller/ och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfällen

Uppgift i epidemiologi bedöms i skalan GK/UK
GK uppgiften är inlämnad enligt anvisningar. Studerande påvisar evidensbaserad kunskaper och använder i svaren kurslitteratur.
UK studernade lämnar inte uppgiften i angivna tidsramar. Studerande visar inte tillärckliga kunskaper eller använder inte evidensbaserad kunskap i uppgifterna. Komplettering enligt examinators ansviningar.


Hemtentamen
Skriftlig hemtentamen i par bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier: Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet samt i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext. Komplettering enligt examinators anvisingar.

Förkunskapskrav

Inget