•   Inremedicinskt och palliativt vårdarbete USS21KV02-3002 03.01.2022-17.04.2022  7 sp  (USS21F-Å) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:

    Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården

    Har kompetens i inre medicinskt vårdarbete och kan redogöra för olika hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt hur olika sjukdomar och komplikationer kan förebyggas

    Behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar

    Kan handleda patienten

    Känner till vårdkedjan

    Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

    Har kunskap om de centrala lagar och styrdokument vid palliativ vård (och dödsfall)

    Behärskar de centrala evidensbaserade vårdmetoderna vid palliativ vård och kan förebygga och ge symtom lindrande vård i olika vård- och servicesystem

    Kan tillgodose olika behov och ge stöd i andliga, existentiella och kulturella behov vid livets slutskede
    Förkunskapskrav
    Inget
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Vården av patienter med olika inre medicinska- och onkologiska hälsohinder/sjukdomar

    De centrala onkologiska och inre medicinska hälsohinder samt sjukdomar, kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder.

    Personcentrerad/klientcentrarad vårdplanering och vårdsammanfattning

    Förebyggande av komplikationer och sjukdomar

    Handledningsmetoder

    Bemötande och kulturell mångfald

    Patient- och klientsäkerhet

    Aseptik

    Nutrition

    Resuscitering i sjukhusmiljö

    Vårdkedja och servicesystem

    Läkemedelsbehandling

    Personcentrerad/klientcentrerad vårdplanering vid palliativ vård

    Dokumentation

    Lagar och riktlinjer för palliativ vård

    Vård i livets slutskede och identifierande av förändringar och symtom på en nära förestående död

    Centrala evidensbaserade vårdmetoderna vid palliativ vård

    Etiska, andliga och existentiella frågor vid livets slutskede
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
    __________________________________________________________________________

    De skriftliga examinationerna (rapport) är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.

    ______________________________________________________________
    Studerande har inte deltagit inte aktivt deltagit i workshops-arbeten eller simulationer

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Josephine Åberg

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Ekvall, A. & Jansson, A. 2016. Omvårdnad & Medicin.
    Almås H. 2020. Klinisk omvårdnad I och II
    Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
    Ahonen O. 2019. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
    _______________________________________

    Övriga källor / Material:

    Medibase
    Föreläsningsmaterial
    Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
    God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
    Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
    Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
    Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
    Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
    Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter

    Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation

    Alahuhta, S. m.fl. 2011. Nestehoito eller Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan. - valde delar

    Arffman, S. m.fl. 2009. Ravitsemus eller Aro, A., Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
    Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.

    Bengtsson, M.& Lundström, U. Palliativ vård. 2015, Gleerups. Malmö

    Palliativisen hoidon asiantuntijaryhmän loppuraportti, 2019, Social och hälsovårdsministeriet

    STM. Potilas-ja asiakstruvallisuusstrategia 2017-2021 (Julkaisu 2020:1) eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg;

    Undervisningsmetoder

    Självstudier
    Interaktiva föreläsningar
    Seminarie
    Smågruppsarbete
    Workshops
    Simuleringar

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    1. Workshopsarbete och simulationen bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar och gjort på godkänd nivå skriftliga inlämningsuppgift i anslutning till simulationen
    2. Workshop inom palliativt vårdarbete bedöms GK-UK. För GK vitsord bör studerande därtill aktivt delta i workshopen och gjort förhandsarbete i anslutning till workshop
    3. Rapporten bedöms i skalan 0-5.
    4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5

    Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Rapporten 50 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 50% av helhetsvitsordet.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    03.01.2022 - 17.04.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 02.01.2022

    Grupp(er)
    • USS21F-Å
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Michaela Jalava, Josephine Åberg

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Utförligare information om kursen publiceras på kursens Moodle-sida.

    Utbildning

    Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare

    Verksamhetspunkt

    Åbo, Henriksgatan 7

    Andel virtuell undervisning

    5 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Självstudier
    Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
    Seminarie
    Workshopsarbete och simulation

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    1. Workshopsarbete och simulation 1-3.2 (0.5 sp)
    2. Workshop inom palliativt vårdarbete (1 sp)
    3. Rapport ( 2.5 sp) inlämnas 24.4
    4. Individuell skriftlig examination 8.3.2022. Den skriftliga examinationen (3 sp) baseras på självstudier, smågruppsarbete, föreläsningar, handledda workshops, tillhörande simulation.
    Omtentamen I är den 22.4.2022 och omtentamen II är den 25.5.2022.

    Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 1.6.2022. Ifall någon del är UK efter den 6.6.2022 bör kursen i sin helhet gås om

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Självstudier 68 h
    Förberedande arbete inom palliiativ vårdarbete 20 h
    Workshop inom palliativt vårdarbete 3 h
    Rapport 68 h
    Interaktiva föreläsningar på campus 12 H
    Smågruppsarbete (distans) 12 h
    Workshop (distans) 4h
    Simulationer 3 h
    Tentamen 2 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
    __________________________________________________________________________

    De skriftliga examinationerna (rapport) är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.

    ______________________________________________________________
    Studerande har inte deltagit inte aktivt deltagit i workshops-arbeten eller simulationer

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen

    Essäfrågorna:
    Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner

    _______________________________________________________________________

    De skriftliga examinationerna innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Den skriftliga examinationen bedöms med under 90 % av maximal poängen i examinationen.

    Essäfrågorna:
    Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.

    _______________________________________________________________________________________________________

    De skriftliga examinationerna innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinskt- och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.


    Essäfrågorna:
    Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
    ___________________________________________________________________________________________________________

    Rapporten innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinskt och palliativt vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.