Josephine Åberg
Ekvall, A. & Jansson, A. 2016. Omvårdnad & Medicin.
Almås H. 2020. Klinisk omvårdnad I och II
Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Ahonen O. 2019. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
_______________________________________
Övriga källor / Material:
Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation
Alahuhta, S. m.fl. 2011. Nestehoito eller Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan. - valde delar
Arffman, S. m.fl. 2009. Ravitsemus eller Aro, A., Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.
Bengtsson, M.& Lundström, U. Palliativ vård. 2015, Gleerups. Malmö
Palliativisen hoidon asiantuntijaryhmän loppuraportti, 2019, Social och hälsovårdsministeriet
STM. Potilas-ja asiakstruvallisuusstrategia 2017-2021 (Julkaisu 2020:1) eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg;
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarie
Smågruppsarbete
Workshops
Simuleringar
1. Workshopsarbete och simulationen bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar och gjort på godkänd nivå skriftliga inlämningsuppgift i anslutning till simulationen
2. Workshop inom palliativt vårdarbete bedöms GK-UK. För GK vitsord bör studerande därtill aktivt delta i workshopen och gjort förhandsarbete i anslutning till workshop
3. Rapporten bedöms i skalan 0-5.
4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5
Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Rapporten 50 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 50% av helhetsvitsordet.
Svenska
03.01.2022 - 17.04.2022
15.11.2021 - 02.01.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Michaela Jalava, Josephine Åberg
Utförligare information om kursen publiceras på kursens Moodle-sida.
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
5.00 sp
H-5
Självstudier
Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
Seminarie
Workshopsarbete och simulation
1. Workshopsarbete och simulation 1-3.2 (0.5 sp)
2. Workshop inom palliativt vårdarbete (1 sp)
3. Rapport ( 2.5 sp) inlämnas 24.4
4. Individuell skriftlig examination 8.3.2022. Den skriftliga examinationen (3 sp) baseras på självstudier, smågruppsarbete, föreläsningar, handledda workshops, tillhörande simulation.
Omtentamen I är den 22.4.2022 och omtentamen II är den 25.5.2022.
Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 1.6.2022. Ifall någon del är UK efter den 6.6.2022 bör kursen i sin helhet gås om
Självstudier 68 h
Förberedande arbete inom palliiativ vårdarbete 20 h
Workshop inom palliativt vårdarbete 3 h
Rapport 68 h
Interaktiva föreläsningar på campus 12 H
Smågruppsarbete (distans) 12 h
Workshop (distans) 4h
Simulationer 3 h
Tentamen 2 h
Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________
De skriftliga examinationerna (rapport) är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.
______________________________________________________________
Studerande har inte deltagit inte aktivt deltagit i workshops-arbeten eller simulationer
Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner
_______________________________________________________________________
De skriftliga examinationerna innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Den skriftliga examinationen bedöms med under 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.
_______________________________________________________________________________________________________
De skriftliga examinationerna innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinskt- och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
___________________________________________________________________________________________________________
Rapporten innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinskt och palliativt vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.