Inremedicinskt och palliativt vårdarbete (7 sp)
Kod: USS21KV02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 02.01.2022
Tajmning
03.01.2022 - 17.04.2022
Antal studiepoäng
7 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
29 % Kontaktundervisning, 71 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Josephine Åberg
- Michaela Jalava
Lärare
Josephine Åberg
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
Har kompetens i inre medicinskt vårdarbete och kan redogöra för olika hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt hur olika sjukdomar och komplikationer kan förebyggas
Behärskar centrala evidensbaserade vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar
Kan handleda patienten
Känner till vårdkedjan
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Har kunskap om de centrala lagar och styrdokument vid palliativ vård (och dödsfall)
Behärskar de centrala evidensbaserade vårdmetoderna vid palliativ vård och kan förebygga och ge symtom lindrande vård i olika vård- och servicesystem
Kan tillgodose olika behov och ge stöd i andliga, existentiella och kulturella behov vid livets slutskede
Innehåll
Vården av patienter med olika inre medicinska- och onkologiska hälsohinder/sjukdomar
De centrala onkologiska och inre medicinska hälsohinder samt sjukdomar, kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder.
Personcentrerad/klientcentrarad vårdplanering och vårdsammanfattning
Förebyggande av komplikationer och sjukdomar
Handledningsmetoder
Bemötande och kulturell mångfald
Patient- och klientsäkerhet
Aseptik
Nutrition
Resuscitering i sjukhusmiljö
Vårdkedja och servicesystem
Läkemedelsbehandling
Personcentrerad/klientcentrerad vårdplanering vid palliativ vård
Dokumentation
Lagar och riktlinjer för palliativ vård
Vård i livets slutskede och identifierande av förändringar och symtom på en nära förestående död
Centrala evidensbaserade vårdmetoderna vid palliativ vård
Etiska, andliga och existentiella frågor vid livets slutskede
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ekvall, A. & Jansson, A. 2016. Omvårdnad & Medicin.
Almås H. 2020. Klinisk omvårdnad I och II
Ericson, T & Lind, M. 2020. Medicinska sjukdomar
Ahonen O. 2019. Kliininen hoitotyö - sisätaudit, kirurgia ja syöpätaudit (eller en motsvarande bok, max 5 år gammal)
_______________________________________
Övriga källor / Material:
Medibase
Föreläsningsmaterial
Internetmedicin.se https://www.internetmedicin.se/
God medicinsk praxis https://www.kaypahoito.fi/sv/
Terveysportti: Sairaanhoitajan käsikirja - valda delar
Terveysportti, Sairaanhoitajan tietokannat.- valda delar
Hotus -vårdrekommendationer (inom inremedicin)
Vårdhandboken (de nationella metoderna och riktlinjerna i Sverige).
Aktuella artiklar i yrkes- och vetenskapliga tidskrifter
Iivanainen, A. 2016. Hoida ja kirja. Sanoma Pro. eller THL:s publikationer om dokumentation
Alahuhta, S. m.fl. 2011. Nestehoito eller Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi eller Donnerdal, L. 2014. Vätskebalans genom omvårdnadsplan. - valde delar
Arffman, S. m.fl. 2009. Ravitsemus eller Aro, A., Mutanen, M. & Uusitupa, M. 2012. Ravitsemushoito: suositus sairaaloille, terveyskeskuksille, palvelu- ja hoitokoteihin ja kuntoutuskeskuksiin.
Skolin, I. 2018, Näringslära för sjuksköterskor.
Bengtsson, M.& Lundström, U. Palliativ vård. 2015, Gleerups. Malmö
Palliativisen hoidon asiantuntijaryhmän loppuraportti, 2019, Social och hälsovårdsministeriet
STM. Potilas-ja asiakstruvallisuusstrategia 2017-2021 (Julkaisu 2020:1) eller Institut för hälsa och välfärd. 2012. Handbook om patiensäkerhet; eller Lindh M.& Sahlqvist L. 2012. Säker vård. Att förbygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg;
Undervisningsmetoder
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarie
Smågruppsarbete
Workshops
Simuleringar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Workshopsarbete och simulation 1-3.2 (0.5 sp)
2. Workshop inom palliativt vårdarbete (1 sp)
3. Rapport ( 2.5 sp) inlämnas 24.4
4. Individuell skriftlig examination 8.3.2022. Den skriftliga examinationen (3 sp) baseras på självstudier, smågruppsarbete, föreläsningar, handledda workshops, tillhörande simulation.
Omtentamen I är den 22.4.2022 och omtentamen II är den 25.5.2022.
Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 1.6.2022. Ifall någon del är UK efter den 6.6.2022 bör kursen i sin helhet gås om
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
Seminarie
Workshopsarbete och simulation
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 68 h
Förberedande arbete inom palliiativ vårdarbete 20 h
Workshop inom palliativt vårdarbete 3 h
Rapport 68 h
Interaktiva föreläsningar på campus 12 H
Smågruppsarbete (distans) 12 h
Workshop (distans) 4h
Simulationer 3 h
Tentamen 2 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Utförligare information om kursen publiceras på kursens Moodle-sida.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Workshopsarbete och simulationen bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar och gjort på godkänd nivå skriftliga inlämningsuppgift i anslutning till simulationen
2. Workshop inom palliativt vårdarbete bedöms GK-UK. För GK vitsord bör studerande därtill aktivt delta i workshopen och gjort förhandsarbete i anslutning till workshop
3. Rapporten bedöms i skalan 0-5.
4. Individuell skriftlig examination bedöms i skalan 0-5
Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända. Kursvitsordet räknas: Rapporten 50 % av helhetsvitsordet och skriftlig examination 50% av helhetsvitsordet.
Underkänd (0)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen
__________________________________________________________________________
De skriftliga examinationerna (rapport) är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete.
______________________________________________________________
Studerande har inte deltagit inte aktivt deltagit i workshops-arbeten eller simulationer
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 70 % av maximal poängen i examinationen
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner
_______________________________________________________________________
De skriftliga examinationerna innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i inremedicinskt och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och/eller egna reflektioner är svaga eller saknas. Studerande kan bristfälligt beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den skriftliga examinationen bedöms med under 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna:
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra. Studerande har grundläggande kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i viss mån i en vårdplan/patientcase. Studerande beskriver den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra egna reflektioner.
_______________________________________________________________________________________________________
De skriftliga examinationerna innehåller alla delar och studerande använder kurslitteratur och källor, men inte mångsidigt. Studerande kan beskriva och har goda kunskaper i inremedicinskt- och palliativt vårdarbete, vårdmetoder och egna reflektioner görs i alla delar. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den skriftliga examinationen bedöms med eller över 90 % av maximal poängen i examinationen.
Essäfrågorna:
Studerande svarar på djupgående nivå på alla uppgiftens delar och kan relaterad dem till varandra. Studerande har djupa kunskaper i inremedicinskt vårdarbete och inremedicinska hälsohinder/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder samt kan tillämpa dem i en vårdplan/patientcase. Studerande kan beskriva den inremedicinska patientens vårdprocess i relation med sjukskötarens uppgifter och beakta mångprofessionella arbetssättet. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna djupgående reflektioner.
___________________________________________________________________________________________________________
Rapporten innehåller och behandlar på djupgående nivå alla delar. Studerande använder kurslitteratur och källor mångsidigt, samt kan motivera sina tolkningar och kopplingar mellan källor. Studerande har djupa kunskaper och kan djupgående beskriva inremedicinskt och palliativt vårdarbete och vårdmetoder, samt relatera de olika delarna till varandra och till sjukskötarens arbetsuppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Förkunskapskrav
Inget